1. Oppløsning
Først må vi si litt om hva oppløsning faktisk er. Det er lett å se på det som antall megapiksler. Men det er ikke så lett. Det er litt som å si at lydkvalitet er det samme som antall watt på stereoanlegget. Antall megapiksler setter noen begrensninger for hvor høy oppløsningen kan bli, men det er andre begrensende faktorer som reduserer denne.
Diffraksjon påvirker hvor mye detaljer det er i bildet.
Optikken
Den viktigste er kanskje kvaliteten på optikken. Det hjelper ikke hvor mange megapiksler du har hvis du har et objektiv som ikke evner å gi et skarpt nok bilde som gjengir nok detaljer. I tillegg kommer optiske utfordringer som fargefeilbrytninger, diffraksjon og annet som kan være med på å redusere utskriftsstørrelsen du bør bruke.
Fargefeilbrytninger kan fort bli synlige på store utskrifter.
Støy
Et bilde med mye bildestøy kan fort bli mindre hyggelig å se på i stort format enn i mindre format. I tillegg arter støy seg annerledes på papir enn på skjerm, så det som kanskje ser greit ut på skjerm, trenger ikke være det på papir og omvendt. Det finnes gode systemer for støyfjerning, men felles for dem er at de også tar bort detaljer. Du vil også se at støy i seg selv tar bort detaljer i mørke områder. Så støy er med på å redusere utskriftsstørrelsen du kan bruke.
Støy ødelegger for detaljene, særlig i mørke områder.
Komprimering
Komprimering av et bilde er i bunn og grunn å fjerne informasjon for å få det til å ta opp mindre lagringsplass. Det betyr også at detaljer forsvinner eller at det dukker opp såkalte artefakter som et resultat. For hard komprimering kan blir synlig på store utskrifter.
Er bildet for mye komprimert, dukker det opp artefakter og dårlige fargeoverganger.
Fargerom
Et fargerom er settet av farger som er tilgjengelig i et bilde. Det finnes mange slike fargesett. De vanligste er sRGB som brukes på web, men som har færre farger enn AdobeRGB, som vanligvis anbefales til utskrifter.
Hvis du har et bilde med svært store fargeoverganger fra en mørk til en lys sjattering kan du få striper dersom fargerommet ikke er stort nok (har nok farger). Det samme gjelder hvis du har komprimert bildet for mye, da kan enkelte nyanser være tatt bort, og du sitter igjen med striper i bildet. Dette kalles banding. Du kan også få blassere farger enn du skulle hatt. Bruk derfor AdobeRGB til utskrifter.
I kameraet kan du sette om bildet skal registreres i sRGB eller AdobeRGB. Dette gjelder ikke for bilder i raw. Tar du i raw, kan du sette dette i bildebehandlingsprogrammet i ettertid. For bilder det er aktuelt å skrive ut vil raw være en fordel. Det samme gjelder bilder du tenker å redigere på i ettertid. De er ukomprimerte og med alle farger i behold.