Det er bare måneder siden Panasonic med Lumix G9 viste at de satser på to ulike hester i det semiprofesjonelle markedet. Nå, med Lumix GH5S har de fødd opp en tredje arbeidshingst.
Nikon D850 prøver å være kameraet for sport- og actionfotografer, landskapsfotografer og reportasjefotografer. Alt på en gang. Vi mener Nikon har lykkes godt med sine store ambisjoner.
Etter A7-serien var det ventet for alle som har fulgt Sonys og tidligere Minoltas tallsystem, at det ville komme en virkelig toppmodell. Det var også ventet at den ville hete A9.
Fujifilm GFX 50S er det nye speilløse mellomformatkameraet. Men enda viktigere: det er et elektronisk kamera, der mekanikken ikke begrenser mulighetene som i tradisjonelle kameraer
Olympus satser målrettet på speilløse systemkameraer med brikke i Micro Four Thirds-formatet, og de vet hva de driver med. Vi har prøvekjørt videreutviklingen av OM-D EM5, nemlig Mark II.
Relativt få megapiksler på en romslig fullformatbrikke byr på noen åpenbare fordeler, og vi spør oss om vi egentlig trenger 24 eller enda flere megapiksler.
Sigma dp2 Quattro ser ut som om det kommer fra fremtiden, eller kanskje Star Trek. Det ser annerledes ut enn noe annet vi har sett eller prøvd – og er det også. Kanskje er heller ikke teknologien helt moden, men bildefilene er i en klasse for seg.
Leica Monochrom fremviser en nesten magisk tiltrekningskraft som (ganske sikkert) vil gjøre noe med både ditt fotografiske øye og dine mentale tankeprosesser.
Geir Brekke har utforsket og utfordret Canon 600D. Bortsett fra en alt for liten søker klarer det både å utvide og redefinere innholdet i begrepet nybegynnerkamera.