Som YouTuber og innholdsprodusent er det ikke alltid man har mulighet til å bruke kablet strøm. Vi dro til en vakker lokasjon med et flerkamera streamingoppsett for å teste nettopp denne utfordringen. Som eneste strømkilde brukte vi en Ecoflow.
Her beskriver vi utstyret vi brukte, hvordan vi løste sammenkoblingen mellom streamingutstyr og lydutstyr og hvordan dette fungerte i praksis med en Ecoflow Delta Mini.
Ekstern strømkilde ute i terrenget
Mange av våre kunder har gitt oss tilbakemelding om at det er så enkelt å bruke strømaggregatene til Ecoflow, så nå tenkte vi det var på høy tid å se hvor mye den ville klare å levere på location.
Vi tok med oss Ecoflow Delta Mini som eneste strømkilde. Til denne koblet vi til Nord Stage 3 piano, Boss RC-505 Loop Station, to MacBook Pro, Atem Mini Pro ISO, Blackmagic Design HDMI-til-SDI- og SDI-til-HDMI-adaptere, samt LED-lampen Lupo Superpanel.
Etter at alt var koblet opp og hadde stått på i to timer, var det fortsatt 60% batteri igjen på EcoFlow’en.
Valg av kamera og optikk
Kameraene vi brukte var Panasonic LUMIX S1H og Panasonic LUMIX DC-GH6. Disse er eksempler på hybride systemkameraer som egner seg som både foto-og videokameraer.
Kameraene kan filme i LOG i mer enn 4K (5,6 og 6K) og har Full HDMI-utgang. De kan lades under opptak og kan brukes med XLR-adapter for best mulig lyd.
Det er flere fordeler med Full HDMI (type A) sammenlignet med Mini HDMI (type C) og Micro HDMI (type D). Full HDMI kan strømme gjennom opp til 10 meter lang HDMI-kabel, der micro og mini ikke er anbefalt mer enn 3-5 meter. Micro og mini HDMI er også oftere mer utsatt for å knekke enn det Full HDMI er.
S1H og GH6 er fra samme produsent og blant Panasonic sine nyere modeller.
Kameraene har sammenlignbare innstillings-og opptaksmuligheter (codec, fargeprofil, dynamisk omfang m.m.), noe som gjør at bildene er lett å matche. Panasonic LUMIX S1H har fullformat sensor, og GH6 har MFT (micro four third).
Vi valgte å bruke S1H til å filme totalbildet. På denne brukte vi et Sigma 65mm f/2 DG DN Contemporary objektiv. Kombinasjonen av fullformat og lyssterk optikk gjorde at vi kunne få en fin bokeh (uskarp bakgrunn med artisten i fokus).
GH6 brukte vi til å ta nærbildene av musikkutstyr og ansiktet til artisten. Panasonic LUMIX DC-GH6 har en liten sensor sammenlignet med S1H, men det passet veldig fint som et B-kamera til S1H.
På GH6 brukte vi KIT-objektivet Panasonic 12-60mm f/2.8-4 Leica. Vi kjørte 4.2.0 10-bit på hvert av kameraene, og filmet i LOG.
ND-filter for filming i dagslys
I og med at vi filmet 25 bilder i sekundet, så måtte lukkertiden settes til 1/50. Dette gjorde at vi måtte bruke ND-filter for å kunne sette blenderen på full åpning siden det var midt på dagen og mye lys.
Vi ønsket å ha full blenderåpning for å få minst mulig dybdeskarphet og en filmatisk bokeh, det vil si uskarp bakgrunn med subjektet i fokus.
Selv med ISO satt så lavt som til160, så var det fortsatt mange blendersteg for lyst eksponert, men med ND-filteret var det mulig å få riktig eksponering samtidig som vi fikk det filmatiske uttrykket vi ønsket.
Vi brukte Atem Mini Pro ISO til opptaket.
Vårt streaming- og lydoppsett
Det finnes mange bildemiksere på markedet, og spesielt Atem-produktene fra Blackmagic Design har vært svært populære de siste årene. I tillegg til å kunne gjøre live-streaming, det vil si kobles til datamaskin og sende strømmesignal direkte ut på Facebook og YouTube for eksempel, så gir Atem Mini Pro ISO mulighet til å lagre hvert av opptakene fra de to kameraene separat. Dette skjer ved å koble til SSD-disk - se eget avsnitt om dette lenger ned på siden. Slik har man for eksempel en backup av hele opptaket, og man har også friheten til å gjøre om på bildemiksen i etterkant, om man ønsker en annen versjon enn den som ble sendt live.
Fra Panasonic LUMIX S1H kjørte vi Full HDMI ut og inn i Atem Mini Pro ISO. Fra Panasonic DC-GH6 kjørte vi Full HDMI ut fra kameraet, over til en Blackmagic Design HDMI til SDI adapter.
Blackmagic SDI-adapteret trenger strøm, og fikk dette fra USB-uttak på Ecoflow. Med SDI-adapter kunne vi strekke koblingen mellom Panasonic DC-GH6 og Atem Mini Pro ISO lenger enn vi kunne gjort med kun HDMI kabel siden den er anbefalt å strømme maks 10 meter om det er Full HDMI, og under dette om det er Mini eller Micro HDMI.
Fra SDI-adapteret hadde vi en lengre BNC/SDI-kabel frem til Atem Mini Pro ISO, der vi igjen hadde en SDI til HDMI adapter ved Atem’en som tar Full HDMI inn. Atomos Ninja V ble brukt som monitor. Atem Mini Pro ISO fikk også strøm fra EcoFlow via en skjøteledning og grenuttak.
Vi kunne ha kjørt lyden fra musikkutstyret direkte inn i Atem Mini Pro ISO da den har mini-jack input. Vi valgte å ikke gjøre dette fordi lydkvaliteten blir mer redusert gjennom mini-jack enn måten vi gjorde det på. Vi valgte å sende lyden gjennom et av kameraet.
Vi sende lyden fra stor Jack ut fra Boss RC-505 Loop station, til Jack-til-XLR-adapter, til en XLR-modul på GH6-kameraet. Fra GH6 ble lyden sendt sammen med bildet gjennom HDMI.
Ved å sende lyden sammen med bildet trengte vi heller ikke å gjøre noen justeringer i forhold til delay, som ofte oppstår når lyd blir sendt separat direkte inn i Atem (for da reiser lyden fortere enn bildet).
Tidligere var det vanskelig å gjøre noe med denne delay’en, men nå har det kommet et verktøy i Atem sin programvare som gjør det enkelt å justere dette når problemet oppstår.
Lagring/SSD
I tillegg til å live-strømme, kan man med Atem Mini Pro ISO velge å lagre materialet separat fra de ulike videokildene. Måte å gjøre dette på er da å koble en SSD-disk til USB-C-porten på Atem’en.
Vi har testet flere SSD-disker og kommet frem til at det er Wise sin SSD-disk (1TB) som er den optimale disken som er rask nok til dette.
Med harddisk eller SSD-disk som ikke er rask nok, kan det oppstå avbrytelser i opptaket.
I tillegg til live-strømming, lagring av opptakene fra de separate kameraene og lagring av den live-strømmede bildemiksen, gir Atem Mini Pro ISO også en Davinci Resolve prosjekfil. På prosjektfilen ligger bildemiksen fra live-opptaket. Dette gjør arbeidsflyten så raskt som mulig om man ønsker å klippe i miksen etter sending for å lage en alternativ versjon av bildemiksen.
Lyskilder
Selv om det var dagslys og i teorien nok lys ute, så har man mer kontroll over lyset ved å tilsette en lyskilde. I vårt tilfelle plasserte vi personen i et område med skygge, i hvert fall så langt det lot seg gjøre mellom bladene, foran en solfylt bakgrunn. Vi ønsket da å lysne personen for å minske kontrasten mellom høylys og skygge.
For å kunne matche eksponeringen på eksisterende dagslys, lønner det seg å bruke en lampe som er kraftig nok. Det finnes mange LED-lamper på markedet i dag, og mange rimelige lamper er gode nok innendørs. Ute derimot må man legge litt mer penger i en lampe som gir nok lys. I tillegg bør den ha mulighet til å variere fargetemperatur. Ettermiddagslyset har varmere farge enn for eksempel lyset midt på dagen.
Lupo Superpanel er noen av de kraftigste LED-panelene vi har på lager. I tillegg er de svært gode på å gjengi riktige fargetoner i huden og skårer høyt på CRI-og TLCI-skalaen.
Utstyrstrallen brukte vi både til transport av utstyret og som arbeidsbord
Frakte tungt på en enkel måte
For å unngå å gå mange turer frem og tilbake til bilen, gjør en utstyrstralle arbeidsdagen mye mer komfortabel. Videografene kan heller bruke energien sin på rigging og å gjøre gode opptak enn å slite seg ut på transportetappen før den kanskje viktigste jobben har begynt.
Utstyrstrallene fra Inovativ er solide og har store og robuste hjul som kommer seg frem selv i røffe terreng.
Vi brukte Inovativ Apollo 40 denne opptaksdagen. Dette er en transporttralle som også fungerer som et arbeidsbord når man bretter ned den ene kanten på topphyllen. Slik har man en svært praktisk flyttbar arbeidsstasjon som kan brukes til så mangt.
Shop Ecoflow
FOTO.NO har forskjellige løsninger for bærbar strøm. Ecoflow egner seg ikke bare til opptak på location. Overalt hvor du trenger ekstra tilgang på strøm, for eksempel på båten, hytta eller på tur ute i skog og mark, er Ecoflow en kjempefin løsning.