FOTO.NO har i en årrekke hatt et godt samarbeid med Norseman, et av verdens hardeste triatlon. I dagene før selve løpet spilte vi inn flere podcaster med deltagere fra Norseman.
Vår egen innholdsprodusent Thomas Brun tok turen til Eidfjord, med seg hadde han masse utstyr slik at han kunne være fleksibel for opptak inne og ute, både film og bilder. Her kan du lese om hvordan han satte opp videopodcasten for Norseman.
Slik filmet vi
Vi brukte tre kamera og livemixet dem mens vi filmet. På den måten slapp vi å måtte redigere etterpå.
Til sammen åtte podcast-episoder ble filmet og brukte vi brukte ATEM Mini Pro ISO til å redigere dem under opptaket, det vil si “livemixe”. Det sparte oss for mange timer med redigering.
Ved å bruke ATEM Mini Pro ISO fikk vi opptak fra de individuelle kameraene i tillegg til den ferdige livemixen. Da kan man enkelt fikse på eventuelle feil gjort i livemixen etterpå, om vi ønsker å gjøre noen endringer.
I denne videoen viser Thomas hvordan han satte opp podcaststudioet.
Slik satte vi opp lyden
Lyden ble tatt opp med RødeCaster Pro og Røde Podmic. Rommet vi gjorde opptak i hadde en del klang, så vi brukte Røde sine studioarmer for å få mikrofonene nærme nok de som pratet.
I et studio med akustikkplater slipper man lettere unna ved å ha litt avstand til mikrofonen, men her var det viktig å holde seg nær mikrofonen.
Kameravalg
Vi brukte Sony FX3, Sony A1 og Sony A7 IV til å filme med. Vanligvis fungerer camcordere som Canon XA60 eller Panasonic HC-X1500 utmerket for å filme i en slik setting, men vi skulle også filme mye annet og ta bilder under Norseman, så derfor gikk vi for kamera som er gode til flere bruksområder, såkalte hybride systemkamera.
Når du filmer med flere kamera det viktig å bruke kamera og objektiv fra samme produsent. Da blir fargene så like som mulig, og du slipper å bruke tid på å få bildene til å ligne på hverandre med fargekorrigering i etterarbeid.
Slik satte vi lyset
Eidfjord er kjent for å ha variert vær, så vi kunne ikke hvile på konstant lys fra sola. Vi brukte derfor to LED-paneler fra Lupo til å balansere lyset i huset. Vi hadde flere vinduer i bildet, så derfor trengte vi mye lys inne slik at programlederen og intervjueren ikke fremstod som silhuetter.
Alle veggene var hvite, så det ga oss mulighet til å reflektere lyset fra veggene. Det gir nesten samme resultat som en stor softboks, og du unngår skygger i bildet hvis personen du filmer er nær en vegg, slik som det var for oss.
Podcasten vil bli tilgjengelig på Norseman sin Youtube-kanal.
Dette er utstyret vi brukte