Canon, Nikon og Sony har kommet med hvert sitt speilløse superkamera i proffklassen. Vi ser litt på likheter og forskjeller.
Dette er ingen sammenlikningstest. Ingen har testet alle tre kameraene ennå, og det er en formidabel oppgave å gjøre skikkelig. Denne artikkelen baserer seg derfor på den informasjonen som er tilgjengelig der ute om hvert enkelt kamera, ispedd noen kvalifiserte vurderinger og sammenfatninger.
Like men ulike
Ser man på kameraene, er det fort noen forskjeller som dukker opp. Z9 og R3 er mye større enn A1. A1 og Z9 har flere megapiksler enn R3, og A1 og R3 har høyere skuddtakt i høyeste oppløsning enn Z9.
R3 og Z9 er bygd omtrent som tradisjonelle, profesjonelle speilreflekskameraer, bare uten speilet. De har innebygd vertikalgrep, og har lagt stor vekt på byggekvalitet, værtetting og ergonomi. Sony har tatt den motsatte tilnærmingen, og prøvd å lage et proffkamera som ikke er en murstein, og det har de klart. På rene spesifikasjoner står ikke A1 tilbake for verken R3 eller Z9. Men den er ikke like solid og har ikke like god ergonomi.
Oppløsning
Ett av kameraene skiller seg også ut på oppløsning. Der Z9 har 45 megapiksler og A1 har 50, nøyer Canon EOS R3 seg med 24. Noen synes det er skuffende, andre er glade for å slippe så store filer.
Det er klart at når Sony viste oss at det gikk an å skuffe unna 30 bilder på 50 megapiksler hver, hvert sekund, så er det lett å synes at Canon burde klare det samme. R3 gjør ikke det, og vi vet ikke om det er fordi de ikke kan, eller fordi de velger å ikke gjøre det. Vi må huske at Canon aldri har kalt R3 for flaggskipet sitt, og alle toppmodellene fra Canon de siste 30 årene har båret nummeret 1. Det betyr at vi kan vente oss en EOS R1, og noe må de nok spare til den. Men når den kommer, og hva konkurrentene har kommet opp med før det, vet vi jo ikke.
Hastighet
R3 og A1 kan begge ta 30 råbilder pr. sekund i full oppløsning. Z9 nøyer seg med 20, men klarer 30 i jpg. I løpet av året har vi blitt så bortskjemte at vi plutselig synes at 20 bilder pr. sekund i 45 megapiksler med full AF mellom hvert bildet ikke er så imponerende. Stakkars produsenter, som må leve opp til slike forventninger. Nikon Z9 klarer til gjengjeld vanvittige 120 bilder pr. sekund hvis du klarer deg med 11 megapiksler.
Videoopptak
Nikon Z9 er det eneste som tar 8K i 4:2:2 10-bit, mens EOIS R3 er det eneste som tar opp RAW-video internt, rett til minnekortet. Sony vil ha litt problemer med det, for de bruker CFexpress type A, som er fysisk mindre og har ca. halve overføringshastigheten av type B-kort som de fleste andre bruker.
Både Sony og Canon har støtte for en XLR-adapter i blitsskoen, så du kan bruke kameraet som et fullverdig profesjonelt videokamera. Denne funksjonen mangler Z9, så du må enten bruke mikrofon med minijack, eller en ekstern opptaker.
Sony og Nikon har begge HDMI-kontakt i full størrelse. Det er en stor fordel når du vil hente et videosignal til en ekstern monitor eller opptaker. De små kontaktene, slik som på R3, burde nesten vært ulovlige på slike kameraer.
Autofokus
En av de viktigste egenskapene ved disse kameraene er autofokusen. Så vidt vi har kunnet finne, er det ingen som har gjort en direkte sammenlikning mellom alle tre. Vi har sett noen sammenlikninger av Sony og Canon, og konklusjonen der må vel kanskje bli at det er omtrent det samme, men kommer litt an på hva du selv foretrekker. Vi har ingen grunn til å tro at Z9 ligger i en annen klasse enn disse. Alle tilbakemeldinger vi har fått sier at med alle disse kameraene er det rett og slett vanskelig å få uskarpe bilder. De er utrolig flinke til å finne, og holde på motivet, selv om ting kommer i veien.
Speilløse kameraer har en helt annen mulighet til å gjenkjenne et motiv, og dermed holde fokus på det, enn et speilreflekskamera. Med nok prosessorkraft og gode nok algoritmer, vil autofokusen bli stadig bedre.
Canon EOS R3 har fått den spesielle øyestyrte fokusen vi opprinnelig så på et par modeller på 90-tallet. Den vesentligste forskjellen er at nå fungerer det. Det er noen infrarøde sensorer som leser av hvor øyet ditt ser, og ut fra det vet hvor du ønsker å fokusere. Fordelen er at du lett kan plukke ut et bevegelig motiv og få kameraet til å fokusere på akkurat det. Dersom det er flere mulige motiver, er det mye lettere å få det som du vil.
Andre funksjoner
Alle kameraene er utstyrt med bildestabilisator i kamerahuset. De fungerer i utgangspunktet på samme måte ved å flytte bildebrikken for å kompensere for kamerarystelser. Vi har ikke sett noen gode tester på hvor effektiv den er. Nikon oppgir den til å kompensere for inntil 6 trinn. Sony oppgir 5,5, mens Canon er helt oppe på 8. Dette er tester oppnådd ved standardiserte tester, så selv om det nok vil være forskjell på hvordan brukere skjelver på hendene, og dermed på hvor mye de kompenserer for hver bruker, kan tallene til en viss grad sammenliknes.
Nikon Z9 er det enste av kameraene som er helt uten mekanisk lukker. Det er en ganske dristig avgjørelse av Nikon, da man kan få problemer med bevegelige objekter (rullende lukker). Tester har vært gjort på dette, og det viser seg at utlesningshastigheten er høy nok til at dette nok blir er minimalt problem. Tar du bilde av en roterende propell, kan det by på utfordringer, men ellers vil du i nok aldri legge merke til det, annet ved at kameraet kan være lydløst når du fotograferer, og du sparer en bevegelig del som kan gå i stykker.
Sony har en smart løsning på minnekort. Det er to plasser, som på de andre, men du kan velge om du vil bruke SD-kort eller CFexpress type A. Disse er omtrent like store og passer i samme spor. Nikon tar to CFexpress type B eller XQD, mens Canon tar ett CFexpress type B og ett SD. Ulempen med å bruke to ulike typer kort er at dersom du skriver det samme til begge kortene, vil du ikke få høyere hastighet enn det tregeste kortet.
Så, hvilket kamera er best?
Det er det selvfølgelig umulig å svare absolutt på. Det kommer an på dine egne preferanser og behov. Kameraene har gått veldig langt i å eliminere mange av de gamle kompromissene man før slet med. For få år siden måtte du velge mellom et kamera som var godt til foto eller godt til video. Du måtte velge mellom et med høy hastighet eller høy oppløsning. Nå kan du få alt dette i ett og samme kamera, og det har blitt en luksus å måtte velge.
Vi tror at Nikon har stoppet mye av flukten til andre merker med lanseringen av Z9, men tror ikke de henter så veldig mange tilbake. Vi tror heller ikke at de frelser tidligere Sony- og Canon-brukere.
Det betyr vel antakelig at i de aller fleste tilfeller kan vi anbefale at du blir på det systemet du allerede er. Toppmodellen til det merket er så vanvittig god at det ikke er noen grunn til å skifte system.
Shop fullformatkamera