Dette innlegget tilhører DENNE tråden.
+/-
Egil J.
3
Jeg mener at det er avgjørende at kameraet ikke kommer i veien mellom fotograf og motiv. I "gamle" dager var det jo å beherske basis kunnskapen (blender og lukker), samt at man hadde en lysmåler.

Nå, spesielt med speilløse kameraer, så er det faktisk en datamaskin mellom fotograf og motiv. Dette blir en stor utfordring, for denne datamaskinen må faktisk konfigureres for å virke slik vi ønsker.

Grunnen til at jeg bruker profiler, er at jeg kjapt kan bytte kontekst. Å gjøre endringer av kamerainnstillinger i felt, har jeg svært dårlig erfaringer med. Da er hodet opptatt med helt andre ting, så sjansen til å finne ut av kameratekniske problemer, er nesten lik null.

Det er mange alarmklokker som ringer i hodet mitt, i møtet med moderne kameraer. Men som ingeniør, så ser man om noe er genialt enkelt, eller tullete komplisert. Det som er enkelt er ofte intuitivt, det som er komplisert er ofte uforståelig.

For eksempel er dårlige grensesnitt knapper/menyvalg uten kontekst. Her må man vite hva denne knappen/menyen gjør, ofte uten å forstå hvordan/hvorfor (dvs. uten kontekst).

Etter at brukergrensesnitt kom på banen som egen vitenskap, er mye blitt bedre. Mye kan gjøres ved plassering av knapper/menyer, slik at man intuitivt har den i en kontekst, og bruk av navngiving kan også benyttes til å skjønne hva denne gjør og hvordan/hvorfor.

Det kom ikke som noen overraskelse at du er ingeniør, Helge. Tror faktisk de aller fleste på dette forumet, er ingeniører. Så tror jeg også at ingeniører digger speilløse kameraer, fordi de gir så mange nye muligheter.

Men jeg tenker mest på de som aldri er inne på disse fora, de som nærmest har meny og manualskrekk. Er moderne høyteknologiske kameraer i ferd med å ødelegge fotogleden for disse??
#1
#1
Helge B.
2
Egil J skrev:
Jeg mener at det er avgjørende at kameraet ikke kommer i veien mellom fotograf og motiv. I "gamle" dager var det jo å beherske basis kunnskapen (blender og lukker), samt at man hadde en lysmåler.

Nå, spesielt med speilløse kameraer, så er det faktisk en datamaskin mellom fotograf og motiv. Dette blir en stor utfordring, for denne datamaskinen må faktisk konfigureres for å virke slik vi ønsker.

Grunnen til at jeg bruker profiler, er at jeg kjapt kan bytte kontekst. Å gjøre endringer av kamerainnstillinger i felt, har jeg svært dårlig erfaringer med. Da er hodet opptatt med helt andre ting, så sjansen til å finne ut av kameratekniske problemer, er nesten lik null.

Det er mange alarmklokker som ringer i hodet mitt, i møtet med moderne kameraer. Men som ingeniør, så ser man om noe er genialt enkelt, eller tullete komplisert. Det som er enkelt er ofte intuitivt, det som er komplisert er ofte uforståelig.

For eksempel er dårlige grensesnitt knapper/menyvalg uten kontekst. Her må man vite hva denne knappen/menyen gjør, ofte uten å forstå hvordan/hvorfor (dvs. uten kontekst).

Etter at brukergrensesnitt kom på banen som egen vitenskap, er mye blitt bedre. Mye kan gjøres ved plassering av knapper/menyer, slik at man intuitivt har den i en kontekst, og bruk av navngiving kan også benyttes til å skjønne hva denne gjør og hvordan/hvorfor.

Det kom ikke som noen overraskelse at du er ingeniør, Helge. Tror faktisk de aller fleste på dette forumet, er ingeniører. Så tror jeg også at ingeniører digger speilløse kameraer, fordi de gir så mange nye muligheter.

Men jeg tenker mest på de som aldri er inne på disse fora, de som nærmest har meny og manualskrekk. Er moderne høyteknologiske kameraer i ferd med å ødelegge fotogleden for disse??


Vi er ikke uenig i at kameraet ikke må komme i veien for fotografen, og som jeg har ytret uendelig mange ganger så er det avgjørende at det som skjer før jeg trykker ned utløseren skal være givende og morsomt. Jeg har dette som hobby, og en hobby skal gi glede.

Mye har skjedd siden gamle dager, men basiskunnskapen og basisbruken er likevel uendret. Noen vil at det skal være akkurat som i gamle dager, fordi alt var bedre før i tiden. Men for noen er fremskritt som kan gjøre fotograferingen mer moro, kjærkomment. Her har man også et ulikt syn på hva som er moro.

Men fordi man synes noe ikke er morro, så trenger det ikke være idiotisk.

For meg ødelegger ikke mulighetene ved et moderne kamera fotogleden, tvert i mot.
Det hindrer meg i å miste fotogleden.

Jeg mister fortere gleden ved å måtte gjøre noe akkurat slik jeg gjorde for 30 år siden, og som jeg har måtte gjort i alle de samme årene.

Så jeg er helt sikker på at vi ikke er ulike i målet ved fotograferingen, men vi er ulike i veien mot målet.

Åpne uskalert versjon i eget vindu