K. T.
Som overskriften tilsier skal et Canon 750d brukes til photobooth i et bryllup.

Hvilket objektiv ville dere valgt? HELST ikke så fryktelig dyrt, men det må være bedre enn standard 17-55! :)
Nøkkelord:
#1
#1
Geir B.

Vil du ha en zoom til photobooth?

Hva med en 50 mm f/1.8? Antagelig ikke så svindyr og optisk bedre enn en billig-zoom.

MVH

Geir

Amatør med interesse for landskap.
#2
#2
Runar G.
Hva legges i bedre?

Hvis du bruker det rett får du greie resultat med kitzommene også, og hvis det faktisk er snakk om 17-55mm så er dette et glimrende objektiv.

Hvilken brennvidde og blenderåpning skal benyttes?
K. T.
Beklager. Ser jeg skrev feil. Det er et 18-55 DC. Tror det er standard objektiv som medfølger..
Runar G.
1
På hvilken måte strekker ikke dette til for bruk i denne sammenhengen?
#3
#3
Tor B.
Hva er galt med den?

- - - - - - - - - - - - - - -
K. T.
Jeg sier ikke at det er noe galt med det. Jeg spurte om det var noen objektiv som passer bedre til dette enn standard som medfølger. Det er ofte noe dårligere lysforhold osv. Har som dere skjønner ikke veldig god peiling på objektiv osv, så det var bare for å forhøre seg. Vil jo at resultatet skal bli så bra som mulig.

Har lest litt om dette: http://www.japanphoto.no/canon-ef-50mm-f-18-stm-454929203...o_prisjakt

Eller tenker dere at det blir overflødig med nytt objektiv? Burde jeg bruke pengene på noe annet? Dette objektivet vil jeg sannshnligvis bare bruke denne dagen..
Runar G.
50mm f/1.8 er et veldig kurant objektiv å ha i en grunnpakke før man eventuelt går videre til 50mm f/1.4 etc.

Hvis du har testet at 50mm gir rett utsnitt i photoboothen, så gå for dette. Det slipper potensielt inn litt over åtte ganger så mye lys som 18-55mm på 50mm. Så du kan bruke vesentlig kortere lukkertider ved samme lysmengde. Men du må være oppmerksom på dybdeskarpheten.
Tor B.
18mm er fin til photobooth. da er fokuseringa mindre kritisk og.
50mm, særlig på et crop-kamera blir fort veldig trangt. (klart, avhenger jo helt på hvordan type bilder du vil ha)
Men det du vinner i lysstyrke taper du i eksponeringstid. (mer zoom = raskere lukkertid for å unngå bevegelsesuskarphet)

og om du kjører 50mm på 1.8 så må du være obs på å treffe fokus.

beste praktisk måten å kjøre en photobooth på er på rundt 18mm (crop) og F9 + en kraftig blitz. Men skjønner at en kraftig blitz ikke er aktuelt her.

Men over til spørsmålet ditt, så ville jeg nok gått for 18-55 i dette tilfellet :) en blitz eller to i paraply vil gjøre underverker.
#4
#4
Lars K.
Canon 17-55 f2.8 IS
Canon 50mm f1.8 STM
Tamron 45mm f1.8 VC

Personlig hadde jeg antakelig gått for Tamron-objektivet, som er godt bygget, har veldig god bildekvalitet og er værtettet.

Jeg har sett en som selger dette på foto.no for kr 3000. Et røverkjøp, spør du meg.
Runar G.
Det er rimelig i forhold til nypris, men en 45-50mm f/1.8 bør være meget godt for å forsvare en nypris på 5000kr++. Med tanke på hva man gir for en brukt 50mm f/1.8 eller 1.4 for den saks skyld. Er vel mer enn jeg ga for 50mm f/0.95 også.
Lars K.
Personlig mener jeg Tamron 45 f1.8 er bedre enn Sigma 50ART, og kanskje også Canon 50L. Da ser jeg bort fra skarphet, og legger vekt på hvordan jeg personlig liker resultatene/bildene jeg får. Helt subjektivt altså, så får folk legge i dette det de tror det er verdt.

Jeg solgte Tamron-objektivet til fordel for 50L fordi det konsekvent fokuserte feil med de ytre fokuspunktene. Med midtpunktet satt fokus hver gang.

Tamron 45mm forsvarer etter min mening nyprisen på 5000+, og iallefall en bruktpris på 3000.

Er man på budsjett er Canon 50 f1.8 STM vanskelig å matche.