KJELL THORE L.
Jeg har en meget god Canon 5D mk III som holder mål i felten med skarpe bilder så å så på alle motiv og lukkertider.
Tar i RAW og bruker kun M (manuell). En fryd å jobbe med og redigeringen går som smurt i LR CC.
Brukes til flyfoto og fuglemotiv (mye flyktige objekter).

Så har jeg skaffet meg en Canon 5D SR med hele 50 MP pr bilde. Forventet at dette var et hakk bedre men trolig har jeg bommet på bruksområdet. Ca 90 % av alle fly og fuglebilder blir ikke skarpe uansett testing av lukkertider og blender. Når jeg treffer blir det meget bra men for sjeldent.
Stillbildene er utrolig bra. Skarp og fin.

Jeg har og bruker mest en fast 400mm DO og en 70-200 f 2,8.
Av og til conv 1,4 og 2,0.
Har sjekket alle innstillinger på 5DSR og bruker 1punkt AF og stiller selv lukkertid/blender og ISO.

Noen som har noen gode råd eller erfaring med dette kamera?
Sikkert helt topp til landskap og studiofoto på stativ.

Kjell Thore
Nøkkelord:
Tips en venn
#1
#1
Geir B.

Hei Kjell Thore,

Interessant det du forteller her, men også litt ergerlig siden du jo forventer hakket bedre oppløsning med 5DSr.

Med Nikon vet jeg at det kan være et spørsmål om kalibrering av autofokus. Dette gjelder særlig tredjeparts-optikk som f.eks. Sigma, men det er et potensielt problem med originaloptikk også. Har du mulighet for LiveView med 5DSr? I så fall ville jeg prøvd med det for å se om det gir skarpere bilder.

Den uskarpheten du opplever, tror du det er fokus-feil eller bevegelses-uskarphet (kamera-rystelser)?

Da Nikon kom med D800 for noen år siden var det mye snakk om at man måtte bruke mye raskere lukkertider enn man var vant til fra før (med D700, f.eks.) eller at man måtte bruke stativ for å utytte sensorens potensiale til oppløsning.

MVH

Geir

Amatør med interesse for landskap.
KJELL THORE L.
TAKK for rask svar. Jeg lurer enda på hva det kan være. Føler jeg med stø hånd treffer fokusen. Har prøvd å legge an og byttet mellom Al servo og Al Focus. Når jeg treffer er det veldig skarp med da på stort sett statiske motiv. Følgefokus og serieopptak på fly og fugler i flukt blir ikke bra.
Live View går vel bra. skal sjekke.
Jeg fikk vite at kamera krever raskere lukkertid. Jeg har brukt 1/200 på propellfly for å få snurr på propeller men det går ikke på SR. Må øke til 320/400 men da blir ikke propellene som ønsket igjen.
Jeg må bare fortsette å teste men det blir litt skuff da!

Geir B.
1/200 høres ut som en relativt lang lukkertid i denne sammenhengen her. Står flyet stille på bakken eller fanger du det i flukt? Du nevner ikke hvilken brennvidde du benyttet her, men hvis det er 400 mm er 1/200 altfor langsomt. Til og med ved 70 mm er 1/200 i lengste laget.
Hvis du får skarpe bilder av og til er det antagelig ikke noe fundamentalt galt med systemet ditt. Det har nok mer med opptaksteknikk og lukkerhastighet å gjøre.

MVH

Geir
Bård Ivar F.
bildebilde
Geir B skrev:

Da Nikon kom med D800 for noen år siden var det mye snakk om at man måtte bruke mye raskere lukkertider enn man var vant til fra før (med D700, f.eks.) eller at man måtte bruke stativ for å utytte sensorens potensiale til oppløsning.

Et gammelt håndholdt bilde som viser D800E @ 1/60 sek. med Sigma linse....
og det er kanskje rask nok lukkertid med så mange mpx?

http://nurburgring.info
Hosted by ProIsp
#2
#2
Lars K.
Autofokusen til 5DSR er hakket bedre enn 5DIII, så jeg tror problemene dine kan løses med kalibrering av autofokusen.

5DsR er kresen på optikken, og avslører svakheter i optikken langt mer enn 5DIII. Men så lenge enkelte bilder er skarpe, så er det nok kalibrering som skal til.

Man justerer autofokus per objektiv, samt per objektiv+extender.

Hvis du ikke har gjort det før er nok det enkleste er å søke dette opp på google eller youtube. Du får bedre hjelp der enn med noen linjer her.
KJELL THORE L.
Tusen takk for rask og positivt svar. Prøver den!
#3
#3
Geir B.
2
Jeg tipper at du betrakter opptak ved 100% skjermvisning fra begge kameraer.

Hvis det stemmer så er det slik man kan forvente.

Hvis forskjellen er synlig ved betraktning av utskrift til samme størrelse (f.eks. A2 fra begge kameraene) tatt med samme optikk så er det noe som er feil.
Lars K.
1
Hvis noen bilder er veldig skarpe, og andre ikke, så er det nok noe som er feil.
Lasse S.
Hvorfor det, Geir? (100%)
Lasse S.
Geir, du må forklare meg hva som er vitsen med flere piksler hvis bildet ikke er like skarpt i 100% skjermvisning. Dette skjønner jeg ikke.
Geir B.
!00% skjermvisning betyr at en piksel i opptaket er en piksel på skjermen.

Det betyr at 50Mp har 50% bedre detaljoppløsning enn 25Mp.

Det betyr også at alle faktorene knyttet til eksponeringen (Lukkertid, ISO, optikk) må være tilsvarende "bedre" hvis dette oppløsningspotensialet skal utnyttes.

Videre betyr det at det utsnittet man ser på skjermen er et mindre utsnitt (har større forstørrelse) fra 50Mp-kameraet enn fra 25Mp-kameraet.

Jeg regner med (litt uærbødig) at trådstarter bruker sitt nye kameraet på nøyaktig samme måte som sitt gamle - og basert på forutsetningene angitt over er det høyst sannsynlig at 100%-utsnittet fra det nye kameraet er mindre skarpt enn det han får med sitt gamle.

Lasse S.
1
Da er jeg med :) Det er, som ellers, ikke bare å oppgradere et ledd i kjeden :)
Geir B.
... he, he ... :-)

Å gå fra 25Mp til 50 Mp er ikke vanskeligere enn å gå fra 12Mp til 24 Mp - begge deler utgjør 50% bedre detaljoppløsning. Det er omtrent som å gå fra en A3-utskrift til en A3+-utskrift ... ikke særlig å skrive hjem om.

Når det er sagt så utgjør det å gå fra 12Mp til 48Mp 100% bedre detaljoppløsning .... og det krever sin mann >>> vel og merke hvis man samtidig oppgraderer A2-printeren sin til A1. Det er omtrent det samme som skjer på skjerm hvis man ser på både 12Mp-opptaket og 48Mp-opptaket ved 100%.

Så er spørsmålet: Hvor mange er det som oppgraderer sine utskrifter fra A2 til A1 når man går fra et 12Mp-kamera til et 48Mp-kamera ?

Til å svare på det spørsmålet har jeg for lite input til å kunne gi et godt svar, men jeg tror (faktisk) det er ganske få som går direkte fra 12Mp til 48Mp. Det mest sannsynlige er at man går fra 12Mp til 20Mp ... og så til 36Mp ... for deretter å havne på 48Mp.

Uansett velger jeg å tro at de som havner opp med et 48Mp-kamera har en ... kremt ... viss forståelse for hva det kreves av optimalisering av lukkertid, ISO, blender og optikk for å kunne utnytte 48Mp ... FULLT UT ... FØR de skaffer seg et slikt kamera ... og (samtidig) oppgraderer A2-printeren til A1 ... :-)

#4
#4
Thomas W.
1
Hadde kamera bare 2 uker i hendene men i denne tid hadde jeg ingen problemer angående uskarp bilder uansett hvilken fokusmode jeg brukte. Har bare på teleside prøvd med 70-200/2.8 IS uten extender.
Hva jeg har lagt merke til var at jeg må gå opp med tele (200mm) til minst 1/500 å få mestendels skarpe bilder. Med 1/800 har blitt alle bilder skarp med ting i bevegelse. Avhengig hvor stødig en er kan en sikkert gå lavere.
En ting jeg har lagt merke til var at en treffer bedre fokus med P,S, eller A modus hvis en benytter følgefokus. Hvorfor dette var sån kan være at kamera regner in avstand og hastighet og tilpasser automatisk noen parameter. Har ikke oppfulgt dette.
En litten tip - hvis fokus treffer på statisk motiver trengs ikke fokuskalibrering. Jeg anta at med denne store oppløsning ikke bare svakheter av objektiver kommer til dagslys men også egen problemer i opptaksteknik (ser min tider jeg trengte :-() ) fordi med min M tå jeg skarp bilder ned til 1/8. Dette var ikke mulig med 5DSR selv om speil var oppe. Hvis jeg husker rett var det ned til 1/50 skarp.
Fra en kompis har jeg hørt at han har mye bedre/enklere resultater hvis han benytter seg av Zone AF eller 61 point auto selection. Forklaring hvorfor dette fungerer bedre kan finnes kanskje her under «Auto focus system».
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/i...s_5ds_r.do

Hilsen
Thomas
http://taggar.foto.no
#5
#5
Ketil R.
Hvis du tar et av bildene du mener er uskarpe og skalerer ned til 22 MP, som er oppløsningen på 5D3, ser de skarpe ut da? I så fall er det den høye oppløsningen som avslører rystelser fra en ustødig hånd eller «klapp» fra speilet. Du bør doble lukkertider ift. det du er vant med fra 5D3, og bruk gjerne speillås på 1/8 eller deromkring.
Odd S.
Ketil R skrev:
...Du bør doble lukkertider ift. det du er vant med fra 5D3

Doble?

Det kan misforstås til at hvis 1/200 sekund gir bevegelsesuskarphet, vil 1/100 sekund (dobbel lukkertid) gjøre det skarpere.

Fra 1/200 sekund til 1/400 sekund er ikke å doble, men å halvere lukkertiden. Egentlig bør vi kanskje heller bruke eksponeringstid framfor lukkertid, det kan være forskjell mellom de to.

Geir B.
Vi har også lukkerhastighet
Odd S.
Geir B skrev:
Vi har også lukkerhastighet

Ja det har vi. Lukkertid og lukkerhastighet er inverse størrelser og brukes litt om hverandre. Det skaper sjelden misforståelser så lenge man angir endringer som å doble/halvere/øke/redusere sammen med begrepet som gir ønsket virkning. Det blir ulik virkning av å doble lukkertiden og å doble lukkerhastigheten.

Vi har i og for seg tilsvarende for blenderen. Noen sier øke (i stedet for redusere) blenderåpningen fra f/2.8 til f/11 for å få mindre eksponering eller større dybdeskarphet.

Det er vel noe med brøk :-)
Jonny N.
Det er jo et engelsk begrep. Mulig jeg husker feil nå, men jeg mener at Leica var først med lukkergardiner som gikk med fast hastighet og brukte i stedet tiden mellom gardinene for eksponeringen. Tidligere gikk gardinene med forskjellig hastighet, derav benevnelsen på engelsk.
#6
#6
Helge B.
Skal man høre på OpticalLimits (tidligere PhotoZone) så tar høyoppløselige kamera «livet» av optikken :-)

Jeg har ikke lenger tro på det, men kanskje for pixelpeeper folkene.
Rasmus h.
Min erfaring med Sony A7R II er at man stadig får højere opløsning og at god optik som f.eks Canon 70-200 f/2.8 IS USM II udnytter sensoren fint.
Odd S.
Helge B skrev:
...så tar høyoppløselige kamera «livet» av optikken

Ta deg tid til å lese artikkelen Ctein skrev for over 6 år siden, da Nikons D800 både fyrte opp under gamle myter og ga opphav til nye. Ta også for deg noen av linkene du finner i teksten for mer detaljert info.

Ctein er gjesteskribent på Mike Johnstons nettsted/blogg "The Online Photographer" ( http://theonlinephotographer.typepad.com/ ), og artikkelen jeg nevnte finner du her: http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photo...ixels.html
Helge B.
Les gjerne resten av det jeg skrev ;-)

Foreløpig er jeg fersk bruker av Sony A7RIII og kan så langt ikke se at den optikken jeg har foreløpig lider. Men nå har kameraet en god stabilisering som kanskje hjelper.
Magnar W. F.
Stabilisering hjelper oss til å få skarpere bilder også i lukkertidsområdet 1/250 sek og nedover mot lange lukkertider med moderate brennvidder. Dette er altså et verktøy som har langt større verdi enn for bilder hvor vi beveger oss i grenseland for hva synes at vi klarer med håndholdt kamera.
Magnar W. F.
Kameraer med høyt antall piksler vil gjengi finere detaljer enn kameraer med færre piksler, men de vil også avsløre optiske feil som man kanskje ikke la merke til med lavere pikselantall. Det skal mye til for at et objektiv er så dårlig at det ikke er noe å hente med høyere pikselantall enn, la oss si, 24 Mp.
#7
#7
Tom Eirik F.
Kan jo være at klappet fra speilet eller lukkeren gir rystelser som vises i bildet.