Kristine T.
bildebildebilde
Hei.
Jeg har et gammelt Nikon D60 med standardobjektivet + et nyinnkjøpt fastobjektiv 50mm, f/1,4.

Hvilke kamerainnatillinger er best for 50mm objektivet når jeg fotograferer babyen min ute (helst med uklar bakgrunn)?

Jeg legger med et par bilder over vår siste fotoseanse for å vise resultatet.
Jeg tar imot forbedringstips på alt; posisjonering og kamerainnstillinger.

På forhånd takk fra en stressa mor og skikkelignybegynnerfotograf, Kristine
#1
#1
Bård Ivar F.
1
Kristine T skrev:

Jeg har et gammelt Nikon D60 med standardobjektivet (18-55mm?) + et nyinnkjøpt fastobjektiv 50mm, f/1,4 (det er dette jeg nå bruker mest, selv om jeg syntes jeg må stå litt for langt unna når jeg tar bilder..).

Lever tilbake 50mm og bytt til 35mm.....sett kamera i P-modus(Professional)

http://nurburgring.info
Hosted by ProIsp
Norvald O.
P mode er ikke 'Professional' mode.
Mode P er 'Programmed Auto'
Det betyr at kamera velger en komromiss instilling av lukker/blender.
Dette er kun brukbart hvis man har null peiling på blender og lukker.
Geir B.
3
Dette var nytt for meg ... jeg trodde (som Bård Ivar) P sto for "Professional" ... at A sto for "Amateur" ... og at T sto for "Timid" (manglende selvtillit) ... :-)
Bård Ivar F.
Norvald O skrev:

P mode er ikke 'Professional' mode.
Mode P er 'Programmed Auto'
Det betyr at kamera velger en komromiss instilling av lukker/blender.
Dette er kun brukbart hvis man har null peiling på blender og lukker.

Akkurat - og det blir perfekt for TS....slik hun beskriver seg selv:
" skikkelignybegynnerfotograf, Kristine"

så lærer hun av å se på EXIF

http://nurburgring.info
Hosted by ProIsp
Kristine T.
jeg måtte nå søke opp hva EXIF var.... men det er jo faktisk et godt poeng:) takk:)
Bjørn E.
Så 35mm er bedre enn 50mm/1.4 for uskarp bakgrunn?

Den er ny, har du en begrunnelse?
Bård Ivar F.
Bjørn E skrev:

Så 35mm er bedre enn 50mm/1.4 for uskarp bakgrunn?
Den er ny, har du en begrunnelse?

Kristine T skrev:

Jeg har et gammelt Nikon D60 med standardobjektivet (18-55mm?) + et nyinnkjøpt fastobjektiv 50mm, f/1,4 (det er dette jeg nå bruker mest, selv om jeg syntes jeg må stå litt for langt unna når jeg tar bilder..).

http://nurburgring.info
Hosted by ProIsp
#2
#2
Thomas W.
4
Uskarp bakgrunn er avhengig av 3 ting.
Første er blenderverdi. Dette mener mindre verdi (1.4) gi mer uskarp backgrun en høgre (2.8, ....)
Neste er avstand til din objekt du fotograferer. Her gjelder je nærmere du kommer så mindre blir skarphets utbredelse.
Siste ting er brennvidde. Her gjelder lengre brennvidde med samme avstand til objekt som med kortere brennvidde gi mindre utbredelse av skarphet. For å ser effekten med forskjellige brennvidde, avstand og blende kan du sjekke her. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
For eksempel med din kamera og 50mm på 1.4 få du på 2m avstand omtrent 9cm skarp nok men tenker på at bare på denne punkt du fokuserer på er «riktig» skarp. Før og bak denne punkt gå skarphet gradvis ned.
Jeg tenker 50mm er perfekt på din kamera men dette er bare subjektiv. Hvis du vill gå nærmere blir det bare å skifte til 35mm, som anbefalt lengre opp. For å ha mest kontroll stå på A (Aperture automatic). For kvikk bilder benytter P.

Hilsen
Thomas
http://taggar.foto.no
Geir B.
1
Enig med Thomas.

Sett kamera i A-modus. Siden du liker uklar bakgrunn må du ha kontroll med blenderåpningen.

Problemet er at ved f/1.4 utendørs vil du antagelig trenge en lukkerhastighet som kameraet ditt ikke er i stand til å gi. Da må du skaffe deg et gråfilter (ND-filter).

Jeg er også enig med Thomas i at 50 mm på en D60 burde gi passelig utsnitt. Blir det for mye tele, får du heller rygge litt.

Ett av de rimeligste objektivene i Nikons assortiment er en 35 mm f/1.8. Den burde kunne gjøre nytte for seg.

MVH

Geir
Kristine T.
1
bildebildebildeHei Geir og Thomas.
Takk for gode tips!

Jeg har vurdert et slikt ND filter, men trodde det kun ble brukt ved bilder av rennende vann osv, med lang lukkertid i dagslys?

Uansett: Jeg setter kameraet i A modus, stiller den på 1,4, (jeg TROR jeg klarte å stille:)..) lukketiden på 1/4000, og iso er på 100. Jeg var ute og tok et par bilder nå, og det virket jo som det fungerer? eller har jeg gjort noe feil som jeg ikke ser?

Mvh Kristine
Norvald O.
Hei.
Med utgangspunkt i det Geir Braathen sa:
Forsøk deg med A mode. Her velger du blender selv.
Max blender på 1.4 er utmerket for lys og fin søker når du fokuserer, men ikke ideell for selve bildet.
På blender 1.4 vil du ha så liten dybdeskarphet at mesteparten av bildet blir uskarpt.
Jeg forslår følgende for ute i rimelig bra lys:
1. Sett blender på 4.0-5.6
2. Sjekk hvilken lukkertid du får. Denne bør ligge på 1/200 eller kortere.
3. Dersom du ser lengre lukkertid enn 1/200, så øker du ISO verdien.
....

Geir B.
Hei Norvald,

Kristine sier jo klart i fra at hun ønsker uklar bakgrunn. Derfor har hun nylig gått til innkjøp av en 50 mm f/1.4. Skal de være noen vits i å kjøpe seg f/1.4 så må det jo nettopp være for å bruke den på f/1.4.

MVH

Geir
Thomas W.
Bare et lite spørsmål. Hvorfor skal lukkertid ligger på 1/200 eller kortere?
Geir B.
1
Siden dette spm kommer fra en av de fremste ekspertene her på foto.no, er det alt overveiende sannsynlig at dette er et retorisk spørsmål.
Geir B.
Hei Kristine. Det ser ut til at du har gjort alt helt riktig. Eksponeringsverdiene ser fornuftige ut.

ND-filter brukes typisk for å jevne ut rennende vann som du sier. Men det kan også brukes når man har for mye lys ved stor blenderåpning. Jeg regner med at 1/4000 er det raskeste kameraet ditt greier. Hvis du har enda mer lys enn du hadde her vil bildene bli overeksponert.

MVH

Geir
Kristine T.
Tusen takk for utfyllende svar!!
Den lenken var helt genial!
Thomas W.
1
Ingen problem, derfor er vi her ;-)
#3
#3
karin s.
Portrett utendørs
Kristine T skrev:
Hei.
Jeg har et gammelt Nikon D60 med standardobjektivet + et nyinnkjøpt fastobjektiv 50mm, f/1,4.

Hvilke kamerainnatillinger er best for 50mm objektivet når jeg fotograferer babyen min ute (helst med uklar bakgrunn)?

Jeg legger med et par bilder over vår siste fotoseanse for å vise resultatet.
Jeg tar imot forbedringstips på alt; posisjonering og kamerainnstillinger.

På forhånd takk fra en stressa mor og skikkelignybegynnerfotograf, Kristine

Et enkelt tips som er lett å huske Kristine,
Lite tall liten dybdeskarphet,
Stort tall stor dybdeskarphet.
Ellers har Thomas forklart det veldig greit!
Mvh Karin.

kes