Erlend Mørk

Erlend Mørk fra Sarpsborg har i flere år utmerket seg på foto.no. Fotografiene hans er spesielle og har et klart og definert uttrykk. I dette brukerportrettet presenterer foto.no fotografen Mørk.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Jeg holdt ikke på med foto på det tidspunktet jeg meldte meg inn på foto.no, men det ante meg at dette ville interessere meg. Jeg hadde ikke engang kamera, men jeg la inn et gammelt bilde som for meg stakk seg ut blant de håpløse snapshotsene. Interessen ble til og jeg lagde først bilder kun for å legge ut på foto.no. Med tiden fikk jeg et større perspektiv og ambisjonene vokste. Det er vel alt jeg har som bakgrunn. Jeg har ingen formell utdannelse så langt og ingen planer om det heller.

Tror du det er lettere å finne seg et eget uttrykk som fotograf uten en formell fotoutdannelse?

- Jeg har ikke akkurat et sammenligningsgrunnlag å uttale meg på bakgrunn av. Enkelte synes bildene mine er veldig spesielle og har et definert uttrykk, så kanskje det er pga. manglende utdannelse. Jeg vet ikke, jeg går ikke bevisst inn for originalitet eller å finne mitt eget uttrykk når jeg lager bilder. Jeg tror ikke noen kan lære en hva en skal uttrykke, det må en finne ut selv. Det kan være nyttig å lære teknikken, men det går da helt an å lære seg selv også. Jeg snakker her kun om såkalt «kunstfoto», kommersielle fotografer har sikkert mye å lære som jeg ikke kan noe om. Men kunstakademiene vi har virker mer opptatt av meningsløse formstudier enn å produsere et minstemål av kvalitet. For de som vil surfe en stund på tidsånden og stipender er dette sikkert vel og bra.

Hvilke ambisjoner har du som fotograf?

- Å bli så god at jeg kan leve av det jeg lager. Og deretter å bli enda bedre. Den visuelle kunsten har gjort seg uinteressant for de fleste, veldig få er opptatt av eller har sterke meninger om billedkunst, selv om de fleste er interessert i og har meninger om f.eks. film og musikk. Jeg vil i hvert fall gjøre mitt for å endre på dette. At kunsten skal være en svært så intellektuell og utfordrende greie er greit nok og høres tøft ut på papiret, men i realiteten skriker ikke engang popmusikken av et slikt åndsfravær som «kunsten» gjør. Jeg deler Nerdrums behov for å definere seg bort fra kunstbegrepet, men ikke helt inn i kitschen. Jeg holder meg i ingenmannsland og kaller det jeg lager for bilder, enkelt og greit.

Hvor mye tid bruker du på å fotografere?

- Jeg prøver å få satt av to-tre lange dager (eller netter, klisjéen tro) i uken til bildeproduksjon pluss noen kvelder ettersom jeg har tid. Noen vil kanskje hevde at kun den tiden man holder et kamera i hånden er fotografering, men jeg synes det er logisk å ta med hele prosessen. Kameraet står for det meste på stativ, og det springes frem og tilbake mellom PC og kamera hele tiden. Sånn sett er jeg tilbøyelig til også å se min virkelige jobb, som er i en fotoforretningen, som et ledd i det å produsere (finansiere) flere bilder, ettersom dette bortimot kontinuerlig preger tankene mine.

Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?

- Alessandro Bavari, Joel-Peter Witkin, John Santerineross og Robert & Shana ParkeHarrison er inspirerende for meg. Det fremgår vel av disse navnene at jeg har en forkjærlighet for det mørke, maksimalistiske og symboltunge. Her på foto.no setter jeg også pris på fotografer som Eirik Holmøyvik, Knut-Inge Johnsen og andre som bruker litt energi på arbeidet sitt, selv om disse ligger et stykke unna min egen sjanger. Forøvrig skiller jeg ikke mellom fotografi, maleri eller andre teknikker når jeg ser på bilder, så jeg kunne nevnt flere inspirasjonskilder.

Kan du nevne noen av disse andre inspirasjonskildene?

- H.R. Giger og Odd Nerdrum er mine favoritter for tiden, for sin kvalitet og også kvantitet. Men jeg blir kanskje i enda større grad inspirert av musikk enn av bilder.

Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?

- Jeg anser hvert enkelt bilde som et prosjekt som tar 1-4 måneder. Når jeg først lager et bilde kunne jeg godt laget 10 variasjoner og kalt det et prosjekt men det blir ikke så veldig meningsfullt. Jeg ønsker ikke å jobbe med noen spesielle prosjekter, jeg vil bare lage bilder som jeg gjør nå, men mye bedre.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et fotografi, fra du har en idé til resultatet er klart?

- Først vurderer jeg om jeg kan finne alle objektene jeg trenger til fotografering og om jeg vil mestre de tekniske utfordringene med å sy det hele godt sammen. Hvis ikke så legges idéen på is inntil videre, og det skjer ofte at jeg gjør virkelighet av en gammel idé. Andre ganger er jeg bare glad for at jeg aldri kastet bort tid på en idé som var elendig. Ofte tegner jeg en grov skisse for å bestemme meg for en grunnleggende komposisjon. Så tar jeg de første eksponeringene som oftest utgjør «rommet» eller bakgrunnen alt annet skal plasseres i eller på og snekrer det sammen i Photoshop. Deretter veksles det mellom kamera og pc og stadig flere detaljer kommer på plass. Så gjenstår en hel del finpuss til bildet ser ferdig ut. Men man overser lett opplagte svakheter i tiden man er oppspilt over et ferdig bilde, så bildet får ligge noen uker før jeg fikser det siste og «offentliggjør» det.

Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?

- «Lo, sentient!» er bygget på Toteninsel-arbeidene til Arnold Böcklin. Jeg synes det var artig å låne «formen» til et bilde jeg liker godt, som har en utrolig kraftfull komposisjon, men å bytte ut symbolikken med min egen for ikke å lage en ren kopi. Jeg liker forøvrig ikke å snakke mer enn overfladisk om mine bilder, ettersom jeg ikke vil lede noen til min egen forståelse av bildet dersom ikke bildet står for dette selv. Det snakkes så mye om kunstnerens intensjoner i dag, men jeg mener intensjonen er fullstendig irrelevant, jeg kan ikke løpe rundt og passe på bildene mine hele tiden, de er overlatt til å stå eller falle for seg selv. Det er også min oppfatning at meningen til et bilde slår dypere rot i betrakterens sinn dersom den med abstraksjoner lirkes inn med bildet fremfor at en forenklet forklaring serves med noen setninger.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

- Ja. Det har vært meget nyttig å få meninger fra alle slags mennesker, spesielt når man en og annen gang får kritikker rett fra levra. Enkelte synes bildene mine er latterlige fra begynnelse til ende, men jeg synes det er viktig å få klarhet i alt som svikter i et bilde, og de har vel gjerne lettest for å se det som ikke legger så mye godvilje til grunn. På den annen side er jeg stadig overrasket over at bildene slår an hos så mange, jeg har hele tiden den oppfatning at det kun er jeg og en håndfull andre særinger som vil interessere seg for det neste bildet jeg lager. Det gjør jo at det virker litt mer meningsfullt å fortsette.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Noen omfattende grep må gjøres for å gjøre det interessant for viderekomne, eller endog de «virkelig gode» fotografene. Bildekritikken i sin nåværende form er dessverre en dårlig spøk. Jeg er på konstant jakt etter det perfekte forum, om så en liten krok, der ingen er redd for å si sin oppriktige mening, så det er fortsatt et tomrom for f.eks. foto.no å fylle her.. Jeg tror ikke man uten videre får rensket bildekritikken for snillisme. Slå sammen de bortimot identiske BK og BG og opprett et nytt, skarpt adskilt forum! ;) Ellers er det bare å fortsette den gode utviklingen med nyhetsartiklene på forsiden..!

Den 24. mai i Lillestrøm i forbindelse med Creative 2008 deltar Erlend Mørk på en gruppeutstilling.

_______________________________________

Erlend Mørks hjemmeside:
www.erlendmork.com

Creative 2008:
www.creativenorway.com


Erlend Mørk - end credits
end credits
Erlend Mørk
Erlend Mørk - experiment
experiment
Erlend Mørk
Erlend Mørk - lo, sentient
lo, sentient
Erlend Mørk
Erlend Mørk - our faces as our days
our faces as our days
Erlend Mørk

Varsle Foto.no
Tips en venn
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu