Canon EOS M50 - Beste speilløse fra Canon til nå

Da vi testet Canon EOS M5 for litt over ett år siden, skrev vi at Canon endelig hadde tatt speilløse kameraer på alvor. Nå er EOS M50 her, mer avansert og til halve prisen!
Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2 – 2018


Det er ingen tvil om at Canon nå satser aggressivt på speilløse kameraer. Deres nye toppmodell EOS M50 er ekstremt konkurransedyktig, med 24 Mp APS-C-bildebrikke, rask Dual Pixel autofokus, 4K video og en relativt stor elektronisk søker for ca. 6.000 kroner pluss objektiv. Ingen av konkurrentene kan både konkurrere på pris og egenskaper, enten har de ikke søker, eller 4K video, de har lavere oppløsning, eller så er de også eldre produkter som er i ferd med å gå ut, som f.eks. Sony A6000, Fujifilm X-T10 eller X-E2S. Gode nok, bevares, men ikke akkurat nye av året.

Canon-ledelsen uttalte nylig at de nå ikke var redde for å kannibalisere sine egne produkter. Som betyr at de gjerne konkurrerer med sine egne speilreflekskameraer hvis de kan få folk til å kjøpe Canons speilløse. Også Canon ser at speilrefleksene på sikt vil tape hegemoniet.

Design og funksjon
Canon EOS M50 er designet som et lite kamera i speilrefleksstil, til forveksling likt EOS 5M. Betjeningen er enklere enn EOS M5, her er bare et innstillingshjul, det smarte dobbeltfunksjonsrattet på M5 er borte, og det samme er den fysiske eksponeringskompensasjonen. Kameraet er aningen mindre, har fått et (enda) mindre batteri, og den vippbare skjermen er byttet ut med en dreibar skjerm med litt lavere oppløsning.

Likevel skriver vi at EOS M50 er mer avansert enn EOS M5. Det henger sammen med funksjonene og at det er gått halvannet år. EOS M50 har fått Canons nyeste Digic 8-prosessor, er hurtigere med inntil 10 bilder per sekund skuddtakt, og har som nevnt støtte for 4K video, og elektronisk bildestabilisering under videoopptak.

Før vi tar helt av, skal vi påpeke at det er videoegenskaper med flere begrensninger. Bildestabiliseringen koster, i form av at kameraet beskjærer formatet for å gi plass til ekstra piksler. Du kan slå av bildestabilisator (IS), eller velge mellom standard og ‘forbedret’ IS. Med 4K og forbedret IS er beskjæringen hele 2,25x (i forhold til APS-C-format), det vil si at kameraet forstørrer pikslene – og det går ut over skarpheten.

Med standardzoomen 15–45mm får du med Full HD uten IS (ubeskåret) en bildevinkel tilsvarende 24 mm på fullformat. Med forbedret IS og 4K tilsvarer samme brennvidde en bildevinkel på ca. 40 mm. Som om ikke det er nok, mister du Dual Pixel AF med 4K og står igjen med kun kontrastfokus.

Vi føler at 4K-muligheten er mer et markedsføringstriks enn en reell fordel. Det er skuffende, fordi Canon i andre kameraer har vist at de vet hva 4K med kvalitet er, og fordi vi ser liten vits i å ta opp video med flere piksler uten at det gir bedre opptak, skarpere bilder og høyere oppløsning.

I bruk
Vi føler at EOS M50 er dimensjonert akkurat stort nok til at du får plass til fingrene, og selve grepet gir brukbar ergonomi. Betjeningen blir likevel mer som et kompaktkamera.

Søkeren gir et ganske stort bilde, og øyemuslingen beskytter godt mot strølys. EOS M50 har innebygd blitz og en blitzsko og er en del av Canons blitzsystem, mens de eneste fysiske tilkoblingsmulighetene er en mikrofoninngang foruten micro-HDMI og USB. Batteriet lades i en ekstern lader, som følger med, men kapasiteten er liten – oppgitt til bare 235 bilder. Skal Canon kunne konkurrere med Sony om entusiastene, må de stille med bedre kapasitet i fremtidige speilløse kameraer.

EOS M50 har også WiFi/NFC med trådløs overføring og fjernbetjening, samt Bluetooth for kontinuerlig kommunikasjon til smartmobil. Enkel tilgang til deling av bilder på sosiale medier er en selvfølge.

Bildekvalitet
Den 24 Mp store bildebrikken er åpenbart optimalisert primært til stillbilder. Videobegrensningene har vi beskrevet, men la oss skyte inn at med Full HD video får du helt OK opptak både med og uten bildestabilisator, og velfungerende autofokus.

Stillbildene er preget av gode farger, fine detaljer og behagelig toneforløp. Canon er litt mer følsomme for eksakt eksponering enn f.eks. kameraer fra Nikon og Sony, som har aningen bedre eksponeringstoleranse ved lav ISO, men så er også eksponeringen sikker med automatikken.

Mange har lært å sette pris på Canons kameraer for sin bildekvalitet, også APS-C-kameraer som EOS 7D/7D Mk II. Skulle man være skeptisk til EOS M-serien på grunn av den haltende debuten og de overraskende små dimensjonene, så vær forsikret om at EOS M50 ikke bare viser like gode bilderesultater som sine større slektninger – bildene er teknisk bedre enn dem Canon har levert med APS-C-brikker før. Setter du på adapteren EF-EOS M, kan du benytte samtlige EF- og EF-S-objektiver også. Adapteren kommer med avtagbart stativfeste, veier bare 110 gram og koster ca. 1250 kroner.

Optikk
Vi tok en mengde bilder av traner mot lys himmel ved Horn­borgasjøen i Sverige, og var overrasket over hvor lite vi trengte å kompensere. Vi hadde glede av både de utrolig kompakte EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM og EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM (tilsv. hhv. 29–240 mm og 88–320mm). De er ikke spesielt lyssterke, men begge har bildestabilisator (hjelper enormt ved video, også) og veier bare 300 respektive 260 gram. I baggen hadde vi også to av våre egne objektiver, en EF-M 22mm f/2 STM (superb vidvinkel) og den fine vidvinkelzoomen EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM. Disse fire objektivene sammen med EOS M50 får plass i en hofteveske, og veier totalt bare 1275 gram – det sier noe om dimensjonene til Canons speilløse system. Vi kommer tilbake til en mer omfattende test av Canons EF-M-system i Fotomag.

Konklusjon
Canon er på vei med sin speilløse satsning. Foreløpig henvender de seg primært til amatørene, men produktene holder godt nivå, er kompakte og prisgunstige. Selv om både EOS M5 og EOS M6 har noen egenskaper som EOS M50 mangler, er bildeegenskapene blitt litt bedre med finpusset teknologi. Med EOS M50 tilbyr Canon et prisgunstig speilløst alternativ som utvilsomt vil gi både Sony, Fujifilm, Panasonic og Olympus en utfordring. Og kanskje Nikon hvis de kaster seg på det speilløse toget.



Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2 – 2018


Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.

 -
 -
 -
 -
Foto: Toralf Sandåker -
Foto: Toralf Sandåker
 -
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Erik F.
Hei Erlend.
Det er for så vidt riktig det du skriver, men det står " Ingen av konkurrentene kan både konkurrere på pris og egenskaper".
Løsningen du nevner koster vesentlig mer (12990 mot 7298), så de er i to ulike prisklasser. Det er det som er poenget til Fotomag, at i den prisklassen finner du ikke tilsvarende.
11.6
Erlend S.
Jeg tror dette er ett veldig fint kamera, men likte ikke følgende avsnitt : " Ingen av konkurrentene kan både konkurrere på pris og egenskaper, enten har de ikke søker, eller 4K video, de har lavere oppløsning, eller så er de også eldre produkter som er i ferd med å gå ut, som f.eks. Sony A6000, Fujifilm X-T10 eller X-E2S. Gode nok, bevares, men ikke akkurat nye av året. "
Fuji har kommet med X-E3 som erstatter XE2s, og Fuji har trolig betydelig bedre normalzoom enn Canon med sin XF 18-55 2.8-4 OIS. En hel blender er mye, og særlig når Fuji-objektivet lever god kvalitet allerede på største blender.
9.6
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu