Markus Kristoffer D.
Heisann!

Ønsker tips om hvordan jeg kan komme meg tett innpå skogens små firbeinte dyr, mus.
Noen som kan komme med noen innspill og tips til hvordan jeg kan få til dette? Noe æ kan legge ut eller noe?

Hva slags opptikk anbefaler dere at jeg bruker?

MARKUS KRISTOFFER DREYER
Det er skrevet 10 hovedsvar og 33 undersvar på dette innlegget:
- #1 +/-
Knut-Sverre H.
+1
Du kan fore dem inn (i alle fall noen av artene) med solsikkefrø. Peanøttsmør er kanskje aller best, men du vil ikke ha den slags griseri på fotomodellen, så vær måteholden.

Lang brennvidde med god nærgrense - det blir vel et budsjettspørsmål...

http://knutsverrehorn.blogspot.no/
Erik J.
Knut-Sverre H skrev:

Lang brennvidde med god nærgrense - det blir vel et budsjettspørsmål...

-O Hva kommer man lengst med tro?

Markus Kristoffer D.
Takker for svar. Har en 300mm F4 L IS USM på lur, med en 1.4X extender, så brennvidde skal nok gå greit. Nærgrensen er vell 1.2, om jeg ikke husker feil i farta.

MARKUS KRISTOFFER DREYER
http://www.Dreyersnaturogfoto.blogspot.com
- #2 +/-
Robin S.
Jeg har god erfaring med Sigma 150 mm makro til slike motiver, veldig bra skarphet, og du får mulighet til å holde en viss avstand som ikke skremmer dyret (hvis du er heldig og forsiktig nok....). Et kortere (makro-)objektiv enn dette ville nok være nærmest umulig i praktisk bruk. En 300 mm med god nærgrense ville nok også vært godt egnet.
Som du ser nedenfor, så liker de godt blåbær, men det er det jo litt seint for akkurat nå...

http://norphoto.smugmug.com/Animals/Birds-animals-and-ins...=1&s=A

mvh.
Robin Strand,
http://norphoto.smugmug.com
- #3 +/-
Alf Edgar A.
+2
Mest effektive metode
Mitt mest effektive verktøy heter Rapp. Vedlagte bilde er tatt med kompaktkakmera (Powershot G11), brennvidde 6 mm.

Ellers har jeg god erfaring med 50 mm på 5D. bilde nr. 611883
Markus Kristoffer D.
Kan tenke meg den der er effektiv, men tror jeg skal satse på å få dem i vill og levende form.

MARKUS KRISTOFFER DREYER
Knut-Sverre H.
+7
Jeg ser du sliter litt med timingen der.

Det blir bedre hvis du tar bildet mens fella er i ferd med å klappe igjen:

http://knutsverrehorn.blogspot.no/2010/12/drapet-pa-en-fo...odell.html

;-)

Børge W.

Rått bilde:))

http://www.flickr.com/photos/boew/
Knut-Sverre H.
Toralf S.
Fantastisk bilde, og du rakk akkurat få den " i vill og levende form".

;-)
Frode S.
Knall story og knall bilde! Der nesten som det er lite "Å, dæven..." i det blikket.
Geir Roger S.
Knut-Sverre H skrev:
Jeg ser du sliter litt med timingen der.

Det blir bedre hvis du tar bildet mens fella er i ferd med å klappe igjen:

http://knutsverrehorn.blogspot.no/2010/12/drapet-pa-en-fo...odell.html

;-)

Eksperimenterte du med litt lengre lukkertider også? Det kunne kanskje gi en sterkere visuell effekt om en så mer bevegelse fra slagbøylen.
(Men dette bildet er uansett meget godt!)

Knut-Sverre H.
Lukkertiden var 8-10 timer på de bildene jeg tok med denne metoden. Det er blitsens blinktid som definerer eksponeringstiden og dermed graden av skarphet, og det kunne kanskje blitt enda bedre med litt lenger blink.

http://knutsverrehorn.blogspot.no/
Alf Edgar A.
Knut-Sverre H skrev:
Jeg ser du sliter litt med timingen der.

Det blir bedre hvis du tar bildet mens fella er i ferd med å klappe igjen:

http://knutsverrehorn.blogspot.no/2010/12/drapet-pa-en-fo...odell.html

;-)

Hehe. Knall bilde og unik historie.

Men min metode et mer _effektiv_. Du har ett bilde, jeg har hundrevis.

;-)

--
Alf
Erlend S.
Jeg lurer på om denne metodikken kan fungere. Kanskje du kan legge ut en snorutløser, der du legger ost på en slik måte at musa vil trigge utløseren. Jeg frykter imidlertid at musa er for lett.
Geir Roger S.
Erlend S skrev:
Jeg lurer på om denne metodikken kan fungere. Kanskje du kan legge ut en snorutløser, der du legger ost på en slik måte at musa vil trigge utløseren. Jeg frykter imidlertid at musa er for lett.

Enig i at musa kan vise seg å ikke gi et tilstrekkelig trykk på knappen til snorutløseren.

Den geniale løsningen som Knut-Sverre H. benyttet, fungerer nok bedre. En strømkrets hvor slagbøylen og låsepinnen på musefella fungerer som en elektrisk bryter som bryter strømmen når musa utløser fella, og hvor denne kretsen inngår i primærkretsen til et relé. Dermed kan sekundærkretsen utgå fra releet og erstatte bryteren på en ordinær fjernutløser til kameraet (alternativt kanskje kobles direkte til kameraets fjernutløserinngang). En løsning i god Reodor Felgen ånd! :-)

Dag T.
En annen ting som kan fungere er å sette kameraet til å ta bildet i det motivet er i fokus. Det krever at man holder utløseren nede og da må musa være i nærheten, men man får ihvertfall et skarpt bilde.
Geir Roger S.
Dette er jo også en interessant løsning. En god teip over utløserknappen, da eller? Du har jo etter det jeg forstår eksperimentert med en del ymse opptak tidligere; har du noen eksempler å legge ut som berører det du nevner her?

Ved en slik løsning er det vel lurt å stille kameraet i seriemodus. Er litt usikker på hvordan seriemodus fungerer når motivet fjerner seg fra fokusområdet igjen. Vil kameraet da fortsette å ta bilder, vil det stoppe og starte igjen når motivet er tilbake, eller blir det kun èn serie fra den første gangen motivet er i fokus? Har ikke sjekket, men det er det sikkert noen som allerede har gjort.

Det kan også være greit å lage en løsning som kun tar bilder når musa er godt innenfor bildekantene. En mulighet er kanskje å benytte en bordplate uten lang utstrekning, med tilkomstveier foran/bak.

Dag T.
Nei, jeg har ikke noe å vise til selv når det gjelder sånne "fokusfeller", men dette er visstnok tatt på samme måte:bilde nr. 655959

Hvordan kameraet offører seg etter eksponering vil nok variere med produsenten.
Roy Sigurd K.
+1
Geir Roger S skrev:

alternativt kanskje kobles direkte til kameraets fjernutløserinngang

Tror ikke kameraet er raskt nok til det, gitt. Hvor mange millisekunder tror du det tar før låsen åpnes til fella smekker?
Rolf L.
Roy Sigurd K skrev:
Geir Roger S skrev:

alternativt kanskje kobles direkte til kameraets fjernutløserinngang

Tror ikke kameraet er raskt nok til det, gitt. Hvor mange millisekunder tror du det tar før låsen åpnes til fella smekker?

Jepp
og skulle ledningen være en meter lang så er det bare å finne ut tregheten i releer og brytere

om noen vil regne, så er jo hastigheten på strømmen det samme som lysets hastighet

dvs 1 079 252 848,8 kmt

Humor er noe dritt. *S*
Bjørn Tore S.
Rolf L skrev:
Roy Sigurd K skrev:
Geir Roger S skrev:

alternativt kanskje kobles direkte til kameraets fjernutløserinngang

Tror ikke kameraet er raskt nok til det, gitt. Hvor mange millisekunder tror du det tar før låsen åpnes til fella smekker?

Jepp
og skulle ledningen være en meter lang så er det bare å finne ut tregheten i releer og brytere

om noen vil regne, så er jo hastigheten på strømmen det samme som lysets hastighet

dvs 1 079 252 848,8 kmt

Humor er noe dritt. *S*

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Men kamraet har en forsinkelse på rundt 80-150ms fra du aktiverer fjernutløseren til kamraet virkelig tar bildet. Dersom kamraet har gått i dvalemodus er forsinkelsen lengre. Kanhende må det aktiveres to gang (først en gang for å vekke kamraet).

Mvh
Bjørn Tore
Geir Roger S.
Interessant poeng. Jeg har ikke sjekket hvor raskt et speilreflekskamera er etter at fokus er innstilt og det bare trenger en puls for å starte eksponeringen. Mulig det likevel er i lengste laget i dette tilfellet.

Det vi vet ut fra det Knut-Sverre H. forteller, er i alle fall at det finnes relèer som kan tenne en eller flere blitser innenfor den tidsrammen fella smekker igjen. Det var kanskje kameraets treghet som gjorde at han valgte åpen lukker på kameraet, og deteksjonen fra fella styre blitsen(e).
Det er noe delay ute å går her også, men kanskje ikke så mye som den første antatte løsningen.

Frode S.
Men hvis du bruker Rapp, bør du ikke vente for lenge :-)

Vennlig hilsen
Frode
- #4 +/-
Markus Kristoffer D.
Kamuflasje?
Bør jeg kamuflere meg på noe vis? Hvordan vil de "håndtere" mitt nærvær?

MARKUS KRISTOFFER DREYER
Roger K.
+3
Markus Kristoffer D skrev:
Bør jeg kamuflere meg på noe vis? Hvordan vil de "håndtere" mitt nærvær?

MARKUS KRISTOFFER DREYER

Kamuflasje for å ta bilder av mus, det var jaggu en nøtt...

Hvis du vil ha bildet av musa forfra, kan du jo prøve å kle deg ut som en ost. Vil du heller ha bilde av musa bakfra, kan du jo prøve et katteantrekk.

Men en ting er hvert fall sikkert, vil du ha mus bør du ikke kamuflere deg i alkohol. Det funker hvert fall ikke...:-)

(Sorry, litt fredagssvar kanskje, men det er tross alt lillelørdan...)

Ulv S.
Roger K skrev:
Markus Kristoffer D skrev:
Bør jeg kamuflere meg på noe vis? Hvordan vil de "håndtere" mitt nærvær?

MARKUS KRISTOFFER DREYER

Kamuflasje for å ta bilder av mus, det var jaggu en nøtt...

Hvis du vil ha bildet av musa forfra, kan du jo prøve å kle deg ut som en ost. Vil du heller ha bilde av musa bakfra, kan du jo prøve et katteantrekk.

Men en ting er hvert fall sikkert, vil du ha mus bør du ikke kamuflere deg i alkohol. Det funker hvert fall ikke...:-)

(Sorry, litt fredagssvar kanskje, men det er tross alt lillelørdan...)

Fy f...det var DAGENS! :-))))))))))
- #5 +/-
Geir H.
Har fotografert litt mus. Begge artene jeg har fotografert har jeg brukt en 70-200mm f/4 og ganske mye tålmodighet.

Hjalp på at det var i fjor da det var generelt mye gnagere ute i naturen.
- #6 +/-
Stephan L S.
Jeg har vennet musa til å besøke matplass, satt kamera på stativ med EF 70-200 mm F4, plassert meg selv diskret noen meter unna og brukt fjernutløser med autofokus. Musa skvetter litt ved første klikk, men så går det greit. noen bomskudd blir det, men også en del bra.

Stephan
- #7 +/-
Bjørn Tore S.
Hva med å bruke en automatisk fjernutløser på mateplassen?

Har ikke testet, men kan tenke meg at en trykkdetektor vil gjøre susen. Har sett en oppskrift hvor en slik detektor lages av to plater med sølvpapir som limes på en ramme av tykkere papp (med hull i midten av papp-rammen). Når så en mus tråkker inn på denne platen så får de to sølvpapirplatene kontakt. Denne kontakten brukes så for å trigge kameraet.

Mvh
Bjørn Tore
Markus Kristoffer D.
Hørtes spennende ut...

MARKUS KRISTOFFER DREYER
Bjørn Tore S.
Markus Kristoffer D skrev:
Hørtes spennende ut...

MARKUS KRISTOFFER DREYER

Synes denne metoden var bedre
http://knutsverrehorn.blogspot.no/2010/12/drapet-pa-en-fo...odell.html

Mvh
Bjørn Tore
Runar G.
Det er jo nær sagt samme metode som ble beskrevet det, den bare løser ut når kontakt brytes istedet.
Bjørn Tore S.
Ikke helt. Han tar jo bildet med en lukker som står åpen i dagevis, mens det er blitsen som eksponerer bildet.

Ble veldig imponert over dette bildet og fikk lyst til å prøve.

Mvh
Bjørn Tore
Runar G.
Tenkte du så for deg at kontakten utløste en blitz. Selve utløsingen blir jo stort sett likt, men skal man ha kort eksponering så er det nok kombinasjonen lang lukkertid + blitz som gjelder.

Det er vel også enklere å trigge en blitz enn en mekanisk utløser.
Tror digitale kamera vil slite fælt med hot pixel på disse lukkertidene dessverre.

Bjørn Tore S.
+1
Runar G skrev:
Tenkte du så for deg at kontakten utløste en blitz. Selve utløsingen blir jo stort sett likt, men skal man ha kort eksponering så er det nok kombinasjonen lang lukkertid + blitz som gjelder.

Det er vel også enklere å trigge en blitz enn en mekanisk utløser.
Tror digitale kamera vil slite fælt med hot pixel på disse lukkertidene dessverre.

"Hot pixel" forstår jeg sånn cirka, men hvor lenge kan lukkeren stå åpen (i BULB-mode) i et mørkt rom før noe blir ødelagt? Hva med batterikapasitete?

Men sånn alternativt så må det gå ann å bygge ett eller annet elektronisk styresystem for musefoto. For å tenke litt høyt:

Enn om vi lager en aktivitetstrigger i form av en trykksensor som er utformet som en rund vollgrav som omkranser foringsplassen. Denne aktivitetstriggeren vekker opp kameraet fra hvilemodus og åpner opp lukkeren (i BULB). Så bruker vi en sensor nummer to (av type Rapp) for å utløse blitsen. Det må vel bli bra?

PS: Driver forresten med elektronikk som hobby, så om noen har en god plan så kan jeg bygge elektronikken (og skrive programmet dersom det blir behov for å bruke mikroprosessorstyring).

Mvh
Bjørn Tore
- #8 +/-
Anders F. R.
+1
Du trenger ikke en gang gå ut i skogen for å fotografere mus. Du kan bare få deg en assistent som kan hente musene til deg: En katt!

Våre katter er i hvert fall effektive, og kommer rett inn på kjøkkenet med fangsten hvis vi ikke stopper dem i tide. Det eneste er at det ikke er så lett å få bilder av hele mus på den måten.....

afr.
- #9 +/-
Rolf Helge L.
Jeg er vokst opp med helgene på Stjørdal.

Gjerne party på onsdager også
Der var det litjmusdagen på onsdager.

Så dette var egentlig ett sånn lite Dejavu.

hva er dette
musmusmusmusmus ?????

Ei humle som flyger baklengs

Kjempebilde Knut Sverre
- #10 +/-
Øyvind S.
I skogen der jeg forer småfuglene.Dukker det stadig opp mus..
Har også lagt ut jordnøtter ved små hull i snøen..der musesporene er ferske..og det funka!

Øyvind
Bjørn Tore S.
Øyvind S skrev:
I skogen der jeg forer småfuglene.Dukker det stadig opp mus..
Har også lagt ut jordnøtter ved små hull i snøen..der musesporene er ferske..og det funka!

Tok du bilde av dem?

Øyvind

Mvh
Bjørn Tore
Øyvind S.
Ja men er lenge siden... Funker med sjokolade også :)

Her er en ekte sjokolademus..ble dessverre ikke skarpt..
Rolf L.
Bildet var skarpt nok

helhjertet kindertyv

Sorry for at jeg tok meg friheten

Humor er noe dritt. *S*
Øyvind S.
takk, ble bedre nå ja :)