Du er ikke logget inn Logg Inn Bli medlem
Fullskjerm
Terje C.
Har fått en henvendelse fra en organisasjon om å systematisere- og arkivere bilder fra tidligere festivaler, samt å lage et system som de kan bruke selv videre ( både til PC og MAC).

Utgangspunktet er følgende: arkivet / programmet skal brukes av flere IKKE "fotokyndige", altså ikke fotografer og dyktige amatør-fotografer!
Og, det skal være mulig for ulike medarbeidere å hente ut / lete etter bildene på en hensiktsmessig- og logisk måte.

Navn på- og inndeling av kategorier skal de utarbeide selv.

Programmet bør kunne utføre beskjæring- og enkel bildebehandling av filene, og ha "Batch-funksjon" for å nedskalere filene.

Så, hvilket program anbefaler dere ?

Svar på dette innlegget Sitér
  • Del på FacebookDel på Facebook
  • $textTips en venn
  • Skriv utSkriv ut
Det er skrevet 4 hovedsvar og 7 undersvar på dette innlegget:
- #1 +/-
Terje C.
Glemte å skrive at det blir filer fra ulike kamera.

Terje C
- #2 +/-
Lars K.
Hmmmm, ikke lett kombinasjon spør du meg... både "usakkyndige" brukere OG et bra arkiveringssystem som skal følges opp....

Jeg er selv MEGET godt fornøyd med Lightroom, der er det enkelt (for en fotointeressert...) å bruke funksjoner som lar deg katergorisere bilder på feks land, sted, by, type hendelse, navn, farger eller hva du måtte finne på selv.

I grunnen må/bør du uansett ha en god fil/mappestruktur slik at du har ei hovedmappe for hvert år, og så ei mappe for hver mnd under der igjen. Da kan man bruke alle typer programmer oppå dette.

Men uansett hvordan du vrir og vender på det, om bilder skal være 100% søkbare i ettertid må det legges ned ganske mye tid og krefter i riktig tagging. Det kommer sikkert til å skli ut, siden det er flere som skal bruke dette systemet, som kanskje ikke er så interessert og/eller ryddige av seg...

Hva med å bruke en nettjeneste som photoshelter etc? Og finne en person som er ansvarlig for å legge ut bildene med riktig tagging? Da vil jo alle bildene være både søkbare og nedlastbare i full str (om nødvendig) fra alle nettlesere uten å være bundet til et spesielt program.

Riktig tagging og universelle gode løsninger er tingen.
Terje C.
Ja, det er uansett en jobb å gjøre
Takk for svar!

Ja, Lightroom var noe av det første jeg tenkte også, men har ikke anvendt det selv ( bare lest om det).

Og, som du sier - mapper og undermapper er viktig i all lagring av bilder / filer.

Har selv ca.3000 digitale bilder, og har logiske mapper for eget bruk til dette hvor jeg henter inn mappene i ulike program som f.eks ViewNX, XnView, Photoshop CS2.

Hmm, ja det var jo en ide å tenke på en nettjeneste også. Skal drøfte det med dem.

Selv har jeg fått laget meg en bloggside og en Photostream ( www.terjefotofiske.com ). for å presentere noen få av mine bilder, og ja merking / tagging av bilder er uansett en stor jobb.

Som jeg sa til lederen: systematisering av digitale bilder er ikke noe særlig mindre jobb enn å sette lysbilder i rammer og magasiner, men selvfølgelig - en har jo uttallige bedre distribusjons-muligheter med digitale bilder når de endelig er systematisert ;-).

Ja, jeg har en jobb å gjøre å forklare dem at det finnes ikke noen "hokus pokus" løsninger for et stort antall digitale bilder...
- #3 +/-
Nora G.
hm, kanskje bare lage mapper for månedene eller endog festivalene med mappe for hver dag, og det kan enkelt gjøres ved å importere bildene i picasa, den vil lage en mappe for hver dag. Picasa sorterer automatisk etter dato hvis du velger det. Men da må datoen på kameraene og altså bildefilene stemme sånn noenlunde (det fins folk som ikke har giddet å sette datoen når de tar i bruk kamera)

Picasa er gratis.

Så når Picasa har gjort dette, kan importere alt i et annet program, eller bare fortsette med Picasa, siden man kan legge inn søkeord med picasa.

Picasa har også ansiktsgjenkjenning.

Hvorfor skriver du "både til pc og mac"? skal det brukes flere maskiner? Skal dere duplisere alt, altså kopiere samme til flere maskiner?

Det går an å kopiere over ansiktsgjenkjenningsdatabasen men da må man først ha en plugin som bestemmer hvor den fila skal lagres.

fordelen med picasa er også at den er så kjapp til å vise bildene go mam kan se gjennom mange mange kjapt ved scrolling, man slipper å klikke hele tiden. (hvis man har åpnet mappene hvis man har valgt tree view, men det fins flere måter å vise bildene på)
Terje C.
Det med kategorisering / navn tema på mappene må de beskrive slik det er logisk for dem. (Men, de bør ihvertfall lage en mappe for hvert år uansett , festivalen er over to dager en gang i året).

Og, så er dato en utfordring. For her blir det bilder fra festivaldeltagere, arrangører osv, og som du sier - det er ikke sikkert de har giddet å stille klokka på kamera....

Ja, enkelte av de som skal bruke bildene har MAC, men fleste har PC ( totalt ca 5-6 brukere tror jeg). Så, jeg antar at flere brukere får bildene på hver sin eksterne harddisk.

Vel, skal se litt på Picasa. Det jeg også gjør er å presentere udrag av de ulike råd dere gir - mest for å få dem til å skjønne at dette er en jobb, og det er de vel smertelig klar over - og derfor ligger de på etterskudd...

Nora G.
det fins picasa plugins, og på disnorge sitt forum var det en som postet om plugin som gjør at man kan bestemme hvor databasen lagres slik at man kan ta den med seg (her duplisere den til flere instanser av picasa)

Man kan ihvertfall skalere ned bilder ved å sende dem til seg selv i epost, har ikke utforsket mer i picasa.

Så kan man blogge fra picasa.
Og det er picasaweb, da kan man dele bildene til de andre.

Ja, datoen er en utfordring, om folk har stilt datoen på kameraet.

Man kan ihvertfall gi hele mappa en ny dato. Tror ikke bildene får ny dato for det.

Det geniale med picasa er at alle justeringene ikke rører originalene, noe som er en stor stor fordel fremfor windows fax og bildebehandling hvor vanlige folk alltid snur bilderetningen i det minste, og da er fargerommet allerede herpa. Og så gjør de annet som de tror ikke gjør noe, og bildet er herpa. Og datoen bilr forandret.
Picasa rører ikke originalene. Men det greier ikke fargerom noe særlig, men i det minste så herper det ikke bildefilene.
Terje C.
Takk for innspill.

Skal ta med rådene dere har gitt videre, og så får vi se på hvilke løsninger jeg / de velger.

Jan Arild A.
Du har fått gode råd om hva som fungerer på enkeltmaskiner, men du bør også ta hensyn til at alle bilder, kategoriseringer, stikkord osv må kunne flettes sammen for alle brukere. Når hver bruker har sin egen bildedatabase, vil de forskjellige brukerne etter som tiden går sitte med helt forskjellige utgaver av det som var den opprinnelige bildedatabasen. Når det kommer nye bilder til vil kanskje bruker A ha tilgang til disse, og bruker B har ikke tilgang.

Jeg har litt problemer med å forestille meg at mange brukere med forskjellige grader av kompetanse vil få denne samkjøringen til å fungere.

En serverbasert løsning vil kunne fungere bedre, straks bruker A laster opp et bilde vil det da være tilgjengelig for de andre brukerne, og straks bruker B setter et stikkord på et bilde vil dette stikkordet være søkbart for alle brukere. En serverbasert løsning som benytter et web-basert grensesnitt vil også fungere uansett hvilke operativsystemer brukerne har.

Dere har da valget mellom å enten bruke ferdige løsninger som i praksis fungerer for grupper, eller programmere noe som er skreddersydd for dere selv.

Picasa Web Albums (IKKE selve Picasa-programmet) og Flickr vil kunne fungere, men ulempen er at alle brukeren må benytte det samme brukernavnet og passordet. Når mange har tilgang til et passord vil det etter hvert føre til ingen oversikt over hvem som gjør hva.

Det absolutt beste vil kunne være at dere utvikler en egen løsning som er skreddersydd for deres eget bruk, men det krever at dere har tilgang på noen som kan programmere, og har avsatt penger som dere skal bruke til å betale den som gjør jobben.

Nå har jeg nevnt det jeg har erfaring med, men i tillegg finnes det også profesjonelle bildearkivløsninger som er nettbaserte, det er alt fra programmer som installeres på egen server til å bruke de tjenestene som et bildebyrå tilbyr.
- #4 +/-
Erling B.
Mulig FotoStation kan brukes til dette.
Kjenner ikke programmet, men det er det eneste jeg vet om som gjør det du etterspør. Det er et norsk selskap som står bak, så du kan jo høre med dem om det er egnet.
http://www.fotoware.com/
Terje C.
Takker igjen for gode råd.
FotoStation , eller lignende program er absolutt en mulighet.

Slik jeg leser råd, og tenker mer selv, må det bli slik at en person må få ansvaret med å arkivere bilder -og kanskje legge dem ut på Flickr slik at flere får tilgang der.
Også kan jo "arkivansvarlig" kopiere bildene ned på eksterne harddisker til noen flere medarbeidere, men igjen - det må bli en som har hovedansvaret for oppgradering av arkivet.
Erland F.
Ja, Fotostation skulle egne seg bra, bruker det selv til mine egne bilder og savner ikke noe annet arkivprogram.
Det er i utgangspunktet laget for aviser etc. med store arkiver og mange brukere - uten fotokunnskaper, med muligheter for individuelle utvalg og ulike adgangsnivåer, enkel nedskalering osv., alle rutinemessige oppgaver forenkles til et klikk eller to som "aksjoner".