Du er ikke logget inn Logg Inn Bli medlem
Fullskjerm

Ask the Dust

Detroiter
Detroiter
Foto: Bjørn Opsahl
Suicicde Mercedes
Suicicde Mercedes
Foto: Bjørn Opsahl
His Disco Deo, 2009
His Disco Deo, 2009
Foto: Bjørn Opsahl
Stolen Boy, 2009
Stolen Boy, 2009
Foto: Bjørn Opsahl
Bjørn Opsahl følger gamle tradisjoner når han stiller ut fotografier ved Stenersenmuseet i Oslo. Den Los Angeles-baserte fotografen har lenge vært kjent for sitt virke innen mote og musikkbransjen, men har nå tatt seg tid til å vise frem andre sider.
Opsahl presenterer et mørkt og smågrumsete univers med prosjektet Ask The Dust. Det er tomt og stille, og totalt strippet for mennesker i bildene. Men likevel er det menneskelige nærværet gjennomtrengende. For nettopp det forlatte, det forsømte, det kaotiske som Opsahl presenterer er så menneskeskapt som det kan få blitt, og introduserer det konsumerende egoet menneskeheten konstant assosieres med. Men er det dette han egentlig vil diskutere?

På 60-tallet vokste en gruppe fotografer frem som tok for seg småby-Amerika, bygda, tomme gater, store parkeringsplasser, slitte bondegårder, bensinstasjoner, reklameskilt. Fotografert med prikkfri nøyaktighet med tungvinte storformatskameraer på fargefilm dokumenterte de Amerika på en helt annen måte en de tidligere landskaps- og arkitekturfotografene. Her var fotografer som Stephen Shore, William Eggleston, Joel Sternfeld, i dag ansett som legender for sine detaljrike reproduksjoner av Amerikansk storkonsum. De ble kalt The New Topographics. De ville likevel aldri bli assosiert med en politisk diskurs, eller andre vinklinger for den saks skyld. De hevdet at bildene var visuelle reproduksjoner av det som eksisterte der og da, ikke mer. Ønsker Opsahl og oppnå det samme? Her kan vi spørre støvet om råd.

Det er uansett ingen tvil om Opsahls forhold til de nevnte fotografenes arbeider, ettersom at utstillingsboka er fylt med referanser til tradisjonen og bruker William Eggleston som en viktig kilde. Og flere av bildene kunne like gjerne vært tatt av Eggleston selv, slik som den nærmest skummelt forlatte byen i bildet FTT7, eller den ensomme caravanen i Detroiter. Men til tross for dette, og heldigvis, siver det frem noe eget. For de som har sett Opsahls mange musikkportretter for eksempel, så finner man igjen mange av de samme uttrykksformene også i disse bildene. Råheten, mørket og det dystre, som sammen med en stor visuell kraft skaper en til tider perfekt harmoni. Det er i dette landskapet Opsahl har bygget sin karriere, og etter hvert blitt en anerkjent fotograf.

Tomheten i Ask The Dust er overbærende. Det er også dramaet. Som i Suicide Mercedes, en bil parkert på en parkeringsplass ingen helst skal se. Er det bare en bil på en parkeringsplass, eller er det et åsted for en tragedie? Opsahl er smart i tituleringen av bildene som hele tiden antyder noe utenfor bilderammen. Som i bildet Suffocator, en bil parkert, helt alene, med et blått biltrekk. Eller som det knusktørre, slitte badebassenget, med tittelen When It Rains It Really Pours. Noen steder dras dramaturgien muligens litt for langt, slik som bildet Taken, som ikke helt følger opp med resten av serien. Men likevel viser blandingen av drama og humør en poetisk side av arbeidene som åpner opp og vekker. Dette blandet inn med den herlige råheten som er tilstedeværende i uttrykket forlenger det generelle dramaet som bildene innehar.

Bjørn Opsahl har vist seg fra en ny side, for et nytt publikum som kanskje ikke leser motemagasiner eller hører på Zeromancer og Kurt Nilsen. Men Opsahl klarer seg veldig bra i uvante territorier og lykkes godt med sine bilder i galleriform. Så får vi se hva Eggleston synes.

Utstillingen henger frem til 27. september på Stenersenmuseet i Oslo.


Flere bilder:



Foto: Christian Roth Christensen
  • DiskutérDiskutér
  • Skriv utSkriv ut
  • Google+
  • OvervåkLag Bokmerke
  • Varsle Foto.noVarsle Foto.no
  • Del på FacebookDel på Facebook
  • Nyheter på RSSNyheter på RSS
  • $textTips en venn
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda

Siste nyheter

Pudder Agency sikter med profesjonell stil
Å satse på å lage butikk som byrå for norske motefotografer og stylister krever teft og kunnskap, innsats og mye mot. De fire damene i Pudder Agency har tatt sats.
Telekonverter till FUJIFILM X100/X100s
Den nye telekonverteren TCL-X100 forlenger brennvidden på Fujifilm X100/100S med 1,4 ganger fra 23 til 33 mm (tilsvarende 50 mm i 35 mm-format).
Eye-Fi Mobi trådløse minnekort
Fotografering i høy kvalitet med mobile muligheter.
Fotokonkurranse for veldedighet
Med Martin Parr i juryen og premier for 60 000, arrangeres Renaissance Photography Prize for sjuende gang. Men skal du delta må du kjappe deg, fristen går ut snart.
Fotoskjerm for perfeksjonister
BenQ har lansert en dedikert fotoskjerm som viser hele CMYK-området og 99 prosent av Adobe RGB – for deg som er ekstremt kresen.
Innføringskurs i digitalfotografering i Tromsø
Er du ny med kamera og ønsker å lære det grunnleggende innen fotografering er dette kurset for deg.
Motiver i de fleste sjangre
Fotogruppen IRIS på Ås holder utstilling på Galleri D6 på Ås i Akershus.
Pentax med 51 megapiksler
Det er ikke hver dag det kommer nye mellomformatkameraer. Forgjengeren til den nye Pentax 645Z ble lansert i 2010.
Vide vinkler fra Samyang
Den sørkoreanske produsenten lanserer stadig flere objektiver for speilløse kameraer. Denne gangen to vidvinkler på 8 og 12 mm.
Reinsdyrmann og strikking på Halsnøy Kloster
I forbindelse med Artist-in-Residence programmet ved Halsnøy Kloster, syner vi no utstillinga Reindeer-Man & Net Works av Lucia Herrero (Spania) og Caroline Vaillant (Frankrike). Utstillinga varer til 4. mai.